S velikim užitkom i veseljem, predstavljamo vam našu novu, ljetnu, virtualnu izložbu – "Vilinski san Ivanjske noći" Zdenka Bašića. Riječ je o 12 ilustracija iznimne ljepote, inspiriranih čudesnim vilinskim svijetom, koje potpisuje jedan od najcjenjenijih hrvatskih ilustratora i animatora – Zdenko Bašić. Zdenko je ekskluzivno za Feminu napravio izbor svojih ilustracija od kojih su neke objavljene u njegovoj knjizi "Sjeverozapadni vjetar" u izdanju Planetopije, dok druge šira javnost još nije imala prilike vidjeti
Mnogostruko nagrađivani hrvatski umjetnik – ilustrator i animator svjetskog glasa – Zdenko Bašić, autor je nekih od najljepših slikovnica koje su u posljednje vrijeme izašle na hrvatskom tržištu. Prije svega, riječ je o dvije iznimne knjige u izdanju izdavačke kuće Planetopija – "Alisa u zemlji čudesa" prema Lewisu Carollu te Zdenkova posve autorska slikovnica "Sjeverozapadni vjetar", knjiga o vilenjacima i elementarnim bićima od sjeverozapadnog dijela Medvednice pa do Samoborskog gorja. Naravno, Zdenko Bašić širokoj je publici dobro poznat i kao autor jednog od najosebujnijih video-spotova domaće produkcije, Gibonnijevog Porinom ovjenčanog videa za pjesmu "Žeđam" (s kolegom Manuelom Šumbercem), a nedavno se vratio s dodjele nagrade Porin s novom nagradom koju su on i Manuel Šumberac dobili za likovno oblikovanje CD-a Hladnog piva "Svijet glamura". Sa Zdenkom, koji potpisuje našu novu virtualnu izložbu "Vilinski svijet Ivanjske noći" (s objavljenim i nekim neobjavljenim ilustracijama iz knjige "Sjeverozapadni vjetar"), razgovarali smo o njegovoj ljubavi prema umjetnosti, crtanom filmu, ilustraciji... O njegovim bakama i prabaki, koje su "krive" za zaljubljenost u vilenjake i zastrašujuće priče... O putovanjima, Timu Burtonu i još mnogočemu neobičnome... Vjerujemo da ćete uživati i sanjivom vilinskom svijetu Zdenka Bašića.
Kakvi su vaši dojmovi s nedavno minuloga Porina?
- Imam dosta podvojenih dojmova. Premda je poticaj i veselje primiti takvo priznanje, ostalo je i nekih lošijih sjećanja vezanih uz samu organizaciju. Gotovo nisam stigao na samu dodjelu jer se od mene očekivalo da preko TV-a saznam da će se dodjela održati u drugom gradu od onoga u kojem smo bili smješteni. Bilo je još nekih, za mene tužnih, doživljaja tako da sam Porina, po dolasku kuću, odmah stavio van u vrt da malo kiša pada po njemu i spere ga od loših dojmova. Tako da, u konačnici, taj kamen može svjedočiti o lijepom sjećanju na suradnju s Manuelom Šumbercem tijekom stvaranja tog cjelog projekta i omota za Hladno pivo...
Blisko surađujete s vrsnim domaćim glazbenicima... Koliko se njihov senzibilitet poklapa s vašim, a koliko odudara? Koja su vaša iskustva iz dosadašnjih suradnji i koje biste izdvojili kao najugodnije?
- Obično pristajem na suradnju kada vjerujem da imamo isti senzibilitet ili kada se barem u određenim projektima možemo „poklopiti" i vjerovati u to što radimo. Tako da su uglavnom to uspješne suradnje, a posebno mogu izdvojiti suradnju sa Gibonnijem za koju vjerujem da će uroditi još nekim iznenađenjima. Spomenuo bih i najnoviju suradnju s Lidijom Bajuk u kojoj smo oboje pronašli zajedničke korjene u narodnim predajama koje koristimo svatko u svom umjetničkom stvaranju i od nje mnogo toga učim.
Što vas je privuklo umjetnosti – ilustraciji, animiranom filmu, grafičkom dizajnu...? Je li to nešto što se samo po sebi nametnulo još od djetinjstva?
- Mislim da se to nametnulo još od djetinjstva. Od malena sam bio očaran knjigama i pričama koje su stari pričali. Također sam odrastao na rubu šume i kraj jezera – i tu sam svakodnevno doživljavao «pustolovine» tražeći sva ta mjesta i bića iz priča i legendi... Tako da da, to je oduvijek bila igra, koja je bila i više od igre. Tako su nastajale i prve lutke, crteži, modeli i scene. Sve ono vizualno čime se sada izražavam.
Ilustrirali ste niz dječjih slikovnica, a među ostalima i prekrasnu verziju „Alise u zemlji čudesa" za izdavačku kuću Planetopija. U suradnji s njima nastala je i vaša knjiga „Sjeverozapadni vjetar". Na kakvim ste slikovnicama odrasli i kakve ste priče voljeli u djetinjstvu?
- Jako sam volio one sablasne priče koje su pričali stari ljudi u posebnim večerima. Na neki način te su me priče odredile onome što sam sada. Uz to, oduvijek sam čitao bajke i čitam ih i danas uvijek iznova - Snježnu kraljicu, Priče iz davnina, Grimmove priče... I eto i profesionalno sam imao sreću da su te iste priče dolazile k meni da ih «oslikam».
A filmove? U vašoj se estetici, naime, ponekad osjeti burtonovski vizualni senzibilitet, barem nam se tako čini... Volite li igrane i animirane filmove Tima Burtona?
- Mogu reći da volim filmove Tima Burtona. Pa čak da je moj prvi kontakt s animiranom lutkom bio preko njegovog animiranog filma. Nadahnut njime tada sam i sam uzeo prvu žicu, jednog starog Mickey Mousa, kojeg sam razrezao, prekrojio, spalio te ponovo sastavio u jedno novo biće – u svog prvog lutka kojeg sam dugo vremena poslije nosio svugdje sa sobom. Iz njega je proizišla i moja ideja za kasniji maturalni rad – premda tek na drugoj godini u školi za primijenjenu umjetnost i dizajn. Osim toga, bliski su mi i korijeni na koje se i sam Burton oslanja - njemački ekspresionizam u filmu i ruski stop-motion animirani filmovi koji su me još od djetinjstva oduševljavali.
Vratimo se načas knjizi „Sjeverozapadni vjetar" – kako je ona nastala? U jednom ste intervjuu rekli kako je ona zapravo hommage vašim dvjema bakama koje su vam pričale priče o vilama i vilenjacima...
- Zapravo dvjema bakama i prabaki koje su mi od malena pričale te priče. Ali to nisu bile samo priče, bio je to cijeli sustav bića koja su živjela u šumama i na rubovima sela u koji su i one same vjerovale i čija su pravila poštovale. Zahvaljujući tome, od najranijih sam dana svoje vrijeme provodio u poljima i pod krošnjama osluškujući i nadajući se da ću pronaći ta bića, otkriti gdje to još jezero skriva svoje čuvare kao i kada to drvo raste te što to magla skriva?
Danas su djeca većinom zaokupljena računalima, video-igricama i mobitelima... Ima li načina vratiti im i približiti im čudesan svijet bajki, vilenjaka, snova i prirode?
- Mislim da ima, ali moramo ga prvo vratiti sebi jer ne možemo «prodavati» djeci nešto što sami smatramo bezvrijednim. Očekivati od njih da poštuju prirodu, a betoniramo parkirališta i jurcamo po shopping centrima. Očekujemo da čitaju knjige, a mi im snimamo survivore i sapunice... Prvenstveno moramo mi naučiti, a tek tada možemo i mlađe poučiti vrijednosti knjige. Knjiga nije samo lektira niti literatura.
Na kojim projektima trenutno radite?
- Trenutno intenzivno radim na novim ilustracijama za knjigu Steampunk H.G.Wells, Rat svjetova i Vremenski stroj – još priča koje sam od djetinjstva obožavao čitati i za koje sam sada dobio mogućnost da ih ilustriram. Radim i na još jednom autorskom projektu «Mjesečeve sjene», svojevrsnom nastavku «Sjeverozapadnog vjetra». A i na «Sjeverozapadnome vjetru" nastavljam raditi - pripremam ga da jednom postane animirano-igrani film.
Što smatrate najvećim uspjehom u svojoj karijeri do sada? Možda animirani film „Guliver" za koji ste dobili niz nagrada?
- Mislim da je „Guliver" sigurno veliki projekt. No, kad govorim o tome što smatram svojim «uspjehom», onda moram reći da vlastitim uspjehom smatram to što i dalje uživam u onome što radim, što sam u poziciji birati ono što želim raditi, u što mogu vjerovati i čemu se mogu posve predati te što nisam prisiljen krpati se poslovima prema kojima nemam afiniteta. Također sam sretan što se ne vodim financijskim kriterijima, nego sam prepušten znatiželji i unutarnjem vodstvu. Upravo zahvaljujući tome sam mogao toliko dugo pripremati „Sjeverozapadni vjetar" i vjerovati da će jednog dana zaživjeti kao knjiga, iako je bilo izdavača koji nisu vjerovali u njega.
Kakve crtiće osobno volite gledati?
- One koji me mogu inspirirati, ponijeti i uvesti u svoj skriveni svijet smješten izvan uobičajenih kriterija puke zabave.
Kada smo dogovarali intervju, bili ste neprestano negdje na putovanju... Umaraju li vas poslovna putovanja ili ih volite?
- Jako volim putovati tako da me putovanja rijetko umaraju. I jako mi je drago što mi to posao omogućuje. Svako mi putovanje omogući neki novi pogled na mene samoga, a i na svijet koji me okružuje.
Kako ćete provesti ljeto?
- Planiram pisati i ilustrirati svoju knjigu. Pronaći ću neki napušteni kutak gdje nema ljudske buke - ako je to još moguće. I tako čekati da prođe ljeto i konačno dođe hladna jesen i konačno mir zime... Da konačno mogu vidjeti pahulje kako padaju...
Pogledajte virtualnu izložbu Zdenka Bašića: "Vilinski san Ivanjske noći".
glamurlover
@21.05.2012. 12:20 2Njegove ilustracije u "Alisi u zemljij čudesa" su mi prekrasne. Vrlo interesantan i kreativan umjetnik. Uživala sam u čitanju ovog intervjua.
Minimojka
@21.05.2012. 12:23 1Prekrasan intervju, božanstvena izložba! Da je više ovakvih krasnih umjetnika i ljudi kakav je Zdenko Bašić!
lulija
@21.05.2012. 12:26 1Odlična izložba...svaka slika je posebna. Sve pohvale umjetniku!!!
beba
@21.05.2012. 12:28 1A što reći?! ČUDESNO, LIJEPO, VILINSKI, BAJKOVITOOOOOO!!!!!!!
Velvet Dreams
@21.05.2012. 13:56 1Lijepo, osvježavajuće, i nadasve mistično. Ma super. :)
Yolanda
@21.05.2012. 14:49 2slike su prekrasne <3
lile
@21.05.2012. 15:21 2Ne poznajem čovjekov rad. U intervjuu se pokazao simpatičnim. Prva fotografija mene osobno rastužuje. Svakako želim čovjeku mnogo uspjeha u daljnjem radu i životu. Sve je to kreativno, inspirirajuće i sigurno je lijepo kad ti je to još i posao.
mackica
@21.05.2012. 16:06 2I mislila sam kako bi priča mogla biti duboka. Ipak, radovi mi nisu sjeli .. Negdje duboko u meni treba kliknuti, a njegov rad ja ne razumijem ..
kejt
@21.05.2012. 16:18 1Ma joj nek Gosp Zdenko oprosti, ali ova virtualna izlozba "Vilinski san Ivanjske noci" za mene je zastrasujuci, prije nego sam ga pogledala zamisljala sam izlozbu toplu pogledu, ali dogodila se velika hladnoca brrrrrr, ali to je samo moje misljenje.
Vecchia
@21.05.2012. 19:47 1Malo su mi brrr...iako su likovno vrlo krasni.
tirzah
@21.05.2012. 20:24 1Prekrasno!!!
LouAndreu
@22.05.2012. 09:48 2Predivno izražavanje s dozom morbidnog <3