Na koji je način poslovno stasala u tvrtki Iris još od studentskih dana te sve o tome kako se grupacija Iris svih tih godina razvijala, do spajanja sa stranim partnerom, njemačkim lancem parfumerija Douglas, ispričala je izvršna direktorica Martina Babić glavnoj urednici magazina Zaposlena Ani Gruden
Za Martinu Babić, današnju izvršnu direktoricu tvrtke Iris (koja je prije dvije godine spojena s poznatim njemačkim brendom parfumerija Douglas), mogli bismo ustvrditi da je „od malih nogu" ušla u svijet biznisa. Naime, obično djevojčice u toj dobi „pomažu" mami u kuhinji, no Martina je bila iznimka. Nju je više od kuhače zanimalo zbrajanje. Njezin je otac, dok je Martina pohađala osnovnu školu, radio u nabavi robnih kuća Nama, najvećega maloprodajnog lanca, pa je Martina, umjesto da s mamom peče kolače, tati zbrajala narudžbe i prepisivala ih na trgovački papir.
Radila je i tijekom srednje jezične škole (naravno, nešto ozbiljnije poslove), a tijekom fakulteta se već potpuno posvetila radu u tvrtki Laura kozmetika, koju je početkom devedesetih osnovao njezin otac. Tako je do kraja studija financija, na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, zbog posla proputovala sve veće gradove u Europi te prisustvovala raznim konferencijama. Za to razdoblje kaže: "Teoretsko znanje dobiveno na faksu primjenjivala sam u stvarnom poslovnom životu." Distribucijom kozmetike i parfema bavila se do 2004. godine, kada je prešla na stranu maloprodaje, u tvrtku Iris, u kojoj je dotada radio njezin otac.
Osim maloprodaje, tvrtka Iris s godinama je proširila svoje poslovanje i na modne brendove od kojih su najpoznatiji Mango, Palmers, Marella i dr. U tvrtki su osim Martine, poslovno stasale i njezine dvije sestre, tako da se do unatrag dvije godine moglo reći da je riječ o obiteljskoj tvrtki. Godine 2008. tvrtke se razdvajaju s obzirom na segmente poslovanja, a Iris parfumerije dobivaju stranog partnera (Douglas parfumerije) koji postaje većinski vlasnik. Martina Babić je u tom novom „rasporedu snaga" od stranog partnera dobila ponudu da postane izvršna direktorica tvrtke.
Mogli bismo zaključiti da ste u tvrtki u kojoj danas radite počeli „od dna" i stigli do vrha.
- Da, još sam kao studentica radila razne poslove, od slaganja robe, lijepljenja deklaracija, fakturiranja, čak i fizičkih poslova, pa sve do papirologije, odnosno knjigovodstvenih i komercijalnih poslova. Zatim sam radila dogovore i pregovore s kupcima, brinula sam o prodajnim mjestima; ukratko, sve segmente. Od najnižih poslova sve do svih aspekata marketinga i prodaje, te financija.
Jeste li vi danas čelna osoba tvrtke?
- Do 2008. bila sam odgovorna osoba za cijelu Iris grupaciju - jer tada su grupaciju činile Iris parfumerija, moda i Laura kozmetika. Od 2008. odvojili smo tvrtke na Iris parfumeriju, u kojoj 51% vlasništva ima njemački lanac parfumerija Douglas, i u kojoj sam izvršna direktorica, te na Iris modu i Laura kozmetiku, s kojima formalno više nemam veze. Mi smo sada koncern i radimo po standardima tvrtke Douglas.
Kako je došlo do spajanja s Douglasom i zašto ste se odlučili baš za taj brend?
- Kad smo Iris razvijali kao lanac parfumerija, Douglas nam je bio uzor. Kad god smo putovali u inozemstvo, promatrali smo na koji su način prodajna mjesta organizirana, kako se odrađuju promocije i sl. Smatrali smo da je Douglas najjači lanac u ovom dijelu Europe i to smo si postavili kao standard. Oni su već prije pokazali interes za nas, ali mi tada nismo bili zainteresirani za prodaju. Željeli smo ostati hrvatska tvrtka. Onda smo krajem 2007. procijenili da ćemo biti jači ako se udružimo s jednim jakim stranim lancem, što se pokazalo dobrom odlukom. Naša je politika da razvijamo oba koncepta dućana: i Iris i Douglas. Krajnji kupac ne mora biti svjestan činjenice da je riječ o istoj tvrtki, nama to nije bitno. Douglas kupci mogu biti jedni, a Iris drugi. Naša strategija za budućnost je da se oba brenda nastave razvijati s ciljem da što više blokiramo konkurenciju, a s dva brenda jači smo nego s jednim. Strani partner je u naše poslovanje unio svoju disciplinu, sve je vrlo jasno i drže se dogovora. I od tih standarda nema odstupanja.
Iris je prva parfumerija u Hrvatskoj koja je postavila standarde zapadnih parfumerija. Slažete li se s tom tvrdnjom?
- Naravno. Prije su to bili pultevi s ruževima koji su se nalazili ispod stakla. To je bio starinski način prodaje, a mi smo bili prvi koji smo napravili drugačiji koncept. Nakon nas je došao Martimex, a zatim i ostali. Iris parfumerije su, dakle, bile prve koje su se približile europskom i svjetskom standardu.
Godine 1998. tvrtka se širi i na modna zastupstva. Prvi brend bio je Palmers. Kako ste se odlučili krenuti u taj segment?
- Smatrali smo, s obzirom na to da dobro poznajemo segment maloprodaje, a posebno onaj usmjeren prema ženama, da bi bilo dobro da idemo na proširivanje asortimana. A odjeća i donje rublje su nam se činili idealnim za početak. Zbog toga smo odabrali Palmers, sistemom franšize, dobro smo se snašli u tome, bili smo zadovoljni, a to nam je onda bila odlična preporuka za dalje, odnosno za druge brendove.
Prvi ste na hrvatskom tržištu uveli sistem nagrađivanja kupaca. Riječ je o Beauty Fashion Clubu.
- Kad smo uveli karticu za skupljanje bodova, bio je to jedan od prvih programa na tržištu. Većina tvrtki s tim je krenula poslije nas. Dodatna pogodnost u nas je ta da se bodovi na kartici mogu skupljati i koristiti i u parfumerijama i u modnim trgovinama. Ta kartica ljudima daje zaista velike mogućnosti. No danas su ljudi već pomalo zasićeni takvom vrstom kartica. U koji god dućan uđete, nude vam neku od kartica, pa ih imate toliko da vam sve i ne stanu u novčanik.
Iris je jedna od rijetkih obiteljskih tvrtki ove vrste u Hrvatskoj.
- Tako je. Jedna moja sestra radi u Laura kozmetici (trenutačno je na porodiljnom), dok mlađa sestra vodi sve modne brendove. S vremenom smo napravili podjelu rada. Tatina sestra je dugo radila u parfumeriji. Onda je 40 godina radila u Nami kao šefica parfumerije, a kasnije u Irisu. Sada je u mirovini. Tata je tvrtku osnovao i još uvijek je aktivan u poslu. Jedino mama nije u tom poslu. Ona je bila odgajateljica u vrtiću i sada brine o unucima. No, da ne bi bilo zabune, od 2008. radim u tvrtki Iris parfumerije koju više ne možemo gledati kao obiteljsku tvrtku jer je ona sada u većinskom vlasništvu internacionalne tvrtke.
Što biste rekli, je li prednost raditi u obiteljskoj tvrtki?
- Kao i sve ostalo, ima i prednosti i nedostatke. Jedno je kada se s tatom ili sa sestrama dogovarate oko nečega, a drugo kada to radite s nepoznatih ljudima. Mi smo kao tim vrlo brzi i fleksibilni, sve se možemo dogovoriti. Ali opet, tu se miješaju privatni odnosi, što inače nije slučaj. Kada nedjeljom dođete roditeljima na ručak, pola vremena provedete pričajući o poslu. No, ako se moram opredijeliti, rekla bih da rad u obiteljskoj tvrtki ipak ima više prednosti nego mana.
Imate kći, koja je još mala, a pretpostavljam da vam radno mjesto podrazumijeva više od osmosatnoga radnog vremena. Kako to usklađujete?
- Moja Nina ima četiri i pol godine. Budući da je baka i profesionalna odgajateljica, zaista mi mnogo pomaže, ako idem na put i slično, no inače Nina ide redovito u vrtić. Otkad imam dijete, svoje sam prioritete promijenila. Dok nisam rodila (doslovno pet dana prije poroda), radni mi je dan trajao 10, 12 ili 16 sati. Ali kad je došla Nina, privatni život postao mi je najbitniji i trudim se završiti posao u normalno vrijeme, ne biti na računalu kad sam kod kuće; kad sam s njom, potpuno joj se posvetim. Sve ono što prije nisam mogla zamisliti da bih radila, sada radim sa svojom kćeri. Moja mama, primjerice, ne može vjerovati da pečem kolače i mijesim kruh.
Razgovarala: Ana Gruden, glavna urednica magazina Zaposlena
ekatarina
@04.01.2011. 09:02 1Dobar intervju,volim pročitati ovakve stvari.U Iris rado zalazim jer imaju dobre stvari po akcijskim cijenama, a kad na kartici skupim dovoljno bodova iskoristim ih za kupnju nekog dobrog parfema...
Minimojka
@04.01.2011. 09:15 1Jako zanimljivo, lijepo je žitati o ovakvim velikim ženskim poslovnim uspjesima!
Nena
@04.01.2011. 09:42 1Sposobna žena.I meni jako lijepa,ženstvena,prirodna...krasan osmijeh.,očima.
Famke
@04.01.2011. 09:53 1Od svih parfumerija najrađe idem baš u Iris! Da, očito jako sposobna i ambiciozna žena.
DUCKA
@04.01.2011. 10:33 1Sve se može kad se hoće. Svaka čast ovoj izuzetnoj poslovnoj ženi. Od svih parfumerija koje sam imala prilike obići u Hrvatskoj definitivno je Iris moj prvi izbor, naročito ako si želim priušiti novi parfem ili kvalitetni make up. Rado posjećujem u Puli Iris parfumeriju i prodavačice su vrlo susretljive. Neki dan sam imala prilike probati novi Chance od Chanela i to su mi preporučili jer već pozonaju moj ukus. Nemam šta drugo reći nego sve pohvale i dobre želje sretno u poslu i životu poštovanoj Martini Babić. Bravo!
Angy
@04.01.2011. 11:09 1Ova žena je dokaz da su naše žene pametne i sposobne! Svaka pohvala Irisu!
pahuljica
@04.01.2011. 11:47 1svaka čast svakoj uspješnoj poslovnoj ženi ..nije lako danas bit uspješan na poslu izgradit karijeru..bit uspješan u obitelji održavat familiju ..bit uspješna majka i odgajat dijete..ko uspije sve ovo objedinit ja mu skidam kapu.....a to jedino sve može samo žena.....))
beba
@04.01.2011. 11:51 0Evo, zahvaljujući ovoj diiivnoooj ženi doznali smo puno o brandu s kojim smo rasli i koji je bio jedini i prvi, barem u mom životu, što se tiče kozmetike:))))) Drago mi je da se zadržao zahvaljujući pametnoj i talentiranoj obitelji!!!! Svaka im čast!!! A posebne čestitke lijepoj, šarmantnoj i tako jako uspješnoj poslovnoj ženi, Martini Babić!!!! Braaavooo!!!!
glamurlover
@04.01.2011. 12:52 0Iris je uvijek bio sinonim za kvalitetnu parfumeriju i još je uvijek tako. Imaju odlične promotorice. Jako su profesionalne i predane svom poslu. Svaka čast gdji Martini Babić, Lijepo je čitati o o ovakvim uspješnim ženama!
bubica
@04.01.2011. 14:06 0Zanimljiv intervju i svaka čast na uspješnom balansiranju obitelj-karijera:) Iris je kvalitetna parfumerija, odličan asortiman i uredan interijer, ali nažalost moja iskustva s prodavačicama nisu tako pozitivna...nerijetko ne dobijem kvalitetan savjet vezano za izbor make-up-a, a da ne spominjem da je Iris jedina parfumerija u Zg-u gdje nikad, ama baš nikad nisam dobila ni jedan tester nakon kupovine:(
katarinaX
@04.01.2011. 18:59 0u tekstu je nekoliko puta spomenuto da je radila u tvrtkama u kojima je radio njen otac. i ja sam završila isti smjer na istom fakultetu međutim otac mi nije bio šef nabave u Nami niti je radio u Irisu. Ubuduće stavite intervju s nekim tko je sam uspio.
noir_noir
@05.01.2011. 08:46 0slažem se s Bubicom - vrlo neljubazne (da ne kažem arogantne) prodavačice na koje sam u periodu od tjedan dana naišla u dva Irisova dućana u ZG-u, potpuno promašen savjet promotorice za jedan traženi proizvod (400 kn bačenih u vjetar jer se očito radilo o čistom uvaljivanju, no za to sam i ja kriva!) i ne davanje testera (nakon potošenih više od 1000kn u njihovoj prodavaonici) razlozi su zbog kojih nikada više nisam (i neću) ući u Iris i Douglas parfumerije. Gospođi svaka čast na uspješnoj karijeri, da je barem više takvih pozitivnih priča :-))
glamurlover
@05.01.2011. 17:51 1Ovo za testere imaju Bubica i Noir Noir pravo. Vjerojatno ih trpaju sebi u džep jer znam da ih dobivaju uz proizvode koje uvoze. Kad ih zamoliš tester, ponašaju se kao da si ih tražio da ti daju iz svog džepa. No, svi znamo da su to besplatni testeri i tome i služe. A takva je praksa samo kod nas, jer kad odeš u Austriju, Italiju, Francusku, tamo ti natrpaju vrećicu testerima nakon kupnje. I to bez moljakanja i inzistiranja. Naravno, uz osmijeh i ljubazne odgovore na pitanja:))))).
just me
@05.01.2011. 21:19 0i ja se slazem sa bubicom,a i sa katarinomX
Famke
@05.01.2011. 23:07 0Eto, a ja u Zadru kad kupujem u 'Irisu' svaki put dobijem neki testerić i prodavačice su ljubazne, ne mogu reći da nisu...
DUCKA
@20.01.2011. 18:15 0Evo i jučer sam odmorila svoju dušu u Irisu i kupila super proizvod od John Freeda za kovrčavu kosu! Naravno dobila sam i tester i to i za muža i mene. Bravo Iris!
glamurlover
@20.01.2011. 20:15 0Očito su čitali naša razmišljanja o testerima:). Super što su počeli davati!
DUCKA
@09.02.2011. 09:29 0Moram pohvaliti prodavačice Irisa u Puli u Flanatičkoj ulici. Vrlo su ljubazne imaju uvijek pravi savjet, neki dan sam se šetala i samo sam ušla u prodavaonicu pregledati novosti, parfeme itd.. sa puno strpljenja i ljubaznosti pokazale su mi najnovije proizvode od Chanela-sjenila (jooooj kako su dobra) ali preskupa. I još puno toga sam isprobala i svakako ću se tamo opet vratiti.
kejt
@04.03.2011. 11:44 1Sve pohvale ovoj divnoj ženi za poslovni i obiteljski uspjeh!!!!!!!
indy
@30.03.2011. 15:51 0U mojem gradu nema Irisa :(
kako tko
@29.04.2011. 17:41 0ovo je stvarno fantastično. Ova novinarka je trebala malo više provjeriti prije nego piše o nekome. Ova mlada famozna uspješna žena je zapravo svoje carstvo naslijedila od oca. Odnosno otac je naravno vlasnik Iris-a a ona kčer. I tko bi drugi bio izvršni direktor.
Stvarno čestitam. Ona nije ništa učinila u svojoj karijeri već je samo sjela na stolac koji je bio već pripremljen za nju i ostale članove familije.A i sada ne radi ništa i nije nimalo uspješna.
Protiv Irisa nemam ništa jer i sama tamo kupujem i ugodno je tamo jer su trgovkinje ljubazne i dobre. Ali sam čula sve od ljudi koji puno više znaju o toj firmi- pa nisam odolila.
AnaT
@30.05.2011. 14:27 0Draga kako tko! Mislim da bi trebala poduku iz čitanja. U intervjuu nigdje ne piše da ona nije kćer i upravo je cijela priča temeljena na obitelji i obiteljskom uspjehu. Novinarka je to lijep shvatila i napisala za razliku od tebe. Čini li gđu Babić manje sposobnom to što je kćer vlasnika? Uostalom, ako je otac tako sposoban da je stvorio carstvo, vjerojatno je nešto te svoje genetike prenio i na kćer, zar ne?
marimar
@31.05.2011. 12:08 0no dobro, žena je naslijedila, nije ukrala
i ako je sposobna bit izvršni direktor i radit, ne vidim ništa loše u tome, bar joj je stalo da tvrtka opstane, a ne ko nekima da samo pokupe novac
Stela16
@31.05.2011. 13:08 1odličan intervju,.......
one
@09.09.2011. 21:51 0Znam da sam malo zakasnila sa komentarom!
Ali ipak vrijedi napisat svoje mišljenje i nadam se da će ga netko pročitat!
Pozivam Anu Gruden, glavnu urednicu magazina Zaposlena, da ponovo na razgovor pozove gđu Martinu Babić, i da ju pita o uvijetima pod kojim rade njihovi radnici! Tu mislim na sve firme koje ima njen otac! Ne bih htjela iznosit detalje, jer nije na meni, ali smatram da su to NELJUDSKI UVIJETI!
Drage moje, žao mi je što živite u zabludi!
glamurlover
@19.09.2011. 18:31 0draga One, nisi zakasnila.
jelen
@08.01.2012. 14:24 1Sve pohvale ovoj lijepoj ženi i tvrtki IRIS DOUGLAS koju jako hrabro i sposobno vodi,mnoge žene bi bile jako sretne da mogu delati u njihovim parfumerijama,...a neljudski uvjeti???kaj ih z bičem možda tuku,ili su na hladnom,mokrom,zadimljenom prostoru,su gladne,...ništa od toga nisu,dakle delati se mora...zanima me koji su to neljudski uvjeti za gđicu-đu ONE?
MR
@10.07.2012. 23:27 0Mi koji radimo u Iris Modi najbolje znamo kako nam je...živi užas.Ovaj članak je vrlo simpatičan,ali stvarnost je ipak drugačija.Radnici se pod izgovorom krize izrabljuju,radnička prava ne poštuju...ali u nedostatku boljeg ipak i dalje radimo i trudimo se biti ljubazne.Eto...vjerovali ili ne to je istina...