Seksualna pozitivnost parola je koja se danas može često čuti. Pričamo o seksualnoj pozitivnosti u kontekstu našeg shvaćanja vlastite i tuđe seksualnosti, u kontekstu nekih vrijednosti koje se provlače što kroz privatne što kroz komercijalne slogane, i u kontekstu seksualne edukacije za koju bismo htjeli (ili ne bismo) da je omogućena i mladima i odraslima

paula brecak kolumna lelo seksualna pozitivnost

Koncept seksualne pozitivnosti nije nam samo pao s neba. On ima svoju povijest i svoje značenje, koje je bilo izvrtano i osporavano kako kroz recentnu povijest tako i danas. Tijekom 1960-ih i 70-ih, odnos prema seksualnosti na zapadu počinje se mijenjati. Seksualnost ulazi u revoluciju i oslobođenje. Naravno, kroz cijeli ljudski vijek i u različitim dijelovima svijeta shvaćanje i prakticiranje seksualnosti prolazi kroz razne promjene, neke oslobađajuće, neke restriktivne. No za pojam seksualne pozitivnosti, važna nam je revolucija koja se događa upravo 60-ih i 70-ih godina prošlog stoljeća. 

U kontekstu kontrakulture koja zahvaća mlade generacije zapada koje počinju pružati otpor prema establišmentu i statusu quo, počinje se pružati i sve javniji otpor prema normativnoj seksualnosti koja se bila smještana samo isključivo u sferu heteroseksualnog braka i bila motivirana reprodukcijom. Znanstvenici poput Alfreda Kinseya, Williama Mastersa i Virginie Johnson istražuju seksualnost i van reprodukcije, izmišljena je kontracepcijska pilula za žene, medicina se bolje nosi sa spolno prenosivim infekcijama. Ljudi se sve više i sve opuštenije upuštaju u netradicionalne seksualne odnose (one van braka, iz zadovoljstva, i ne-heteroseksualne).

paula brecak kolumna lelo seksualna pozitivnost

Pojam seksualne pozitivnosti pojavljuje se u feminističkim krugovima San Francisca 1980-ih godina. Seksualna pozitivnost definira se kao stav da je sva seksualna aktivnost koja se dešava uz potpuni pristanak svih uključenih zdrava, ugodna i pozitivna. Slavi se seksualno eksperimentiranje i uživanje, te odnošenje prema vlastitoj seksualnosti onako kako upravo mi želimo, a ne kako od nas očekuju partneri ili društvo. U ove stavove seksualna pozitivnost ne uključuje samo seksualne aktivnosti, nego i rod, rodni izričaj, seksualnu orijentaciju, tipove romantičnih i intimnih odnosa, seksualna i reproduktivna prava, sveobuhvatnu seksualnu edukaciju i siguran seks. Ukratko, sve u sferi seksualnosti i rodnosti u redu je, pozitivno i dobro, dokle god postoji pristanak svih uključenih. Naglašava se otvorenost prema seksualnosti i istraživanje u skladu s vlastitim željama i potrebama, kao i odgovorno spolno ponašanje i edukacija.

Pokret i filozofija seksualne pozitivnosti bili su kritizirani i u samim počecima, a i danas su. Seksualno pozitivni feminizam, između ostaloga, ne osuđuje te podržava i seksualni rad i pornografiju, dokle god su nastali uz pristanak svih uključenih i u etičnim uvjetima. Kontra struja anti-pornografskih feministkinja smatra kako je seksualni rad u svim oblicima i uvijek izrabljivanje i opresija žena. Suprotno tome, seks-pozitivni feminizam percipira da žene svoju seksualnu slobodu, izbor i zadovoljstvo mogu prakticirati i kroz razne oblike seksualnog rada te da seksualni rad može biti i feministički prostor, a ne nužno patrijarhalni. Debate vođene između ove dvije feminističke struje 80-ih godina nazivaju se i „Feminističkim seks ratovima“.

paula brecak kolumna lelo seksualna pozitivnost

Iako se feministički seks ratovi oko seksualne pozitivnosti smještaju u 80-e, ove debate i danas su aktualne. S jedne strane, seksualna pozitivnost naglašava vrijednost u istraživanju vlastite seksualnosti u svim oblicima, bilo to kroz kink i BDSM, neobavezni seks, nemonogamne odnose, masturbaciju, seks igračke ili seks partije. S druge strane, određene feminističke struje tvrde kako su seksualna pozitivnost i otvorenost samo trik i alat patrijarhata da žene uvjeri kako moraju biti seksualno dostupne muškarcima. 

S obzirom na to da ja ipak pišem kolumnu o seksualnosti, koja je uključivala i na pozitivan i edukativan način obrađivala i teme poput kinka, masturbacije i neobaveznog seksa, vjerujem kako je jasno kojoj strani ove debate sama pripadam. Iako se slažem kako seksualna pozitivnost može biti zlorabljena od strane patrijarhata i protiv žena, mislim da je bitno napraviti razliku između istinske seksualne pozitivnosti koja prije svega cijeni prakticiranje seksualnosti onako kako nama odgovara, i između trenutaka kada se te vrijednosti izokreću i iskorištavaju kako bi značile nešto potpuno suprotno.

paula brecak kolumna lelo seksualna pozitivnost

Seksualna pozitivnost u samom nazivu naglašava seks kao nešto aktivno, no to nije potpuno ispravna reprezentacija. Seksualna pozitivnost zapravo zagovara da svi radimo upravo ono što želimo, tj. da ne radimo ono što ne želimo. Ako to znači da želiš apstinirati do braka, to je sasvim u redu. Bitno je da to radiš zato što ti to želiš, ne zato što to od tebe očekuje društvo, roditelji, partner, crkva ili bilo tko drugi. Isto tako, ako želiš imati seks za jednu noć, bitno je da to radiš zato što ti to želiš, a ne zato što to rade i svi ostali u društvu ili zato što bi te društvo moglo okarakterizirati kao dosadnu ako ne prakticiraš seks (na određeni način). Poanta seksualne pozitivnosti nije stvoriti društveni pritisak, već ga maknuti. Isto kao što sveobuhvatna seksualna edukacija ne nagovara ljude na seks, samo im govori da u tome nema ništa loše i kako da to rade na siguran način.

No mnogi ne znaju za ovaj kontekst i povijest seksualne pozitivnosti. Ne znaju da je to u suštini feministički pokret i filozofija, niti da je ova tema polemika feminističkih krugova. Mnogi seksualnu pozitivnost vide kao jednostavno micanje srama oko seksa i seksualnosti. I to svakako jest istina, no seksualna pozitivnosti ide i puno dalje i nosi sa sobom, očito, mnogo pitanja o tome na što se sve odnosi, te kako se može koristiti od strane feminizma, kao i kako se može zlorabiti od strane patrijarhata. Zakoračimo onda van feminističkih krugova i van feminističkih seks ratova, i u ovaj puno širi prostor u kojemu su svi seks pozitivni i ne razmišljaju previše o tome.

paula brecak kolumna lelo seksualna pozitivnost

U tim slučajevima, seks pozitivnost prečesto ipak ide samo do one granice s kojom se i mi same poistovjećujemo. Svi su seks pozitivni, ali samo za ono što i sami prakticiraju. Čim je tema razgovora nešto što nama ne odgovara, s čime nismo upoznate ili što radije ne želimo u svojoj seksualnoj praksi, povlačimo granicu da to ipak nije „u redu“, „nije normalno“ i „nije prihvatljivo“. Prestajemo biti seks pozitivni i postajemo restriktivni. A sve temeljimo na vlastitom subjektivnom dojmu i osobnim preferencijama. Tada zapravo nikada niti nismo bili seks pozitivni. Ili samo nismo znali što to znači. 

Prva čar seksualne pozitivnost jest to što oslobađa nas da prakticiramo seksualnost upravo onako kako mi želimo, a uz pristanak svih uključenih. Druga čar seksualne pozitivnosti jest to što oslobađa i sve druge da prakticiraju seksualnost upravo onako kako oni žele, a uz pristanak svih uključenih. To nikako ne znači da svi moramo voljeti iste stvari niti da svi moramo željeti i raditi sve, uživati u svakom obliku seksa, s bilo kime, bilo kada, uz sve moguće igračke i dodatke. To samo znači da možemo i da nas zbog toga nitko ne bi trebao osuđivati niti da bismo trebali snositi ikakve društvene posljedice.

paula brecak kolumna lelo seksualna pozitivnost

Ako za sebe misliš da si seks pozitivna osoba, apsolutno ne moraš voljeti BDSM igre. Ali ne možeš osuđivati druge koji ih vole. U redu je za neke stvari reći „nije moj fazon, ali vi se zabavite“. Isto kao što bi rekla za hranu koja ti ne prija ili za odlazak na koncert izvođača kojeg ne slušaš. Naravno, i u tim neseksualnim scenarijima postoje ljudi koji će onda popljuvati hranu ili izvođača kojeg oni ne vole i pokušati osramotiti one koji ih vole. Nemoj biti ta osoba. Ni kad je u pitanju hrana, ni muzika, ni  seks. Samo reci „nije moj fazon, ali vi se zabavite“. Trebamo moći priznati sebi da postoje stvari koje ne volimo, ali koje su jednako validne i vrijedne kao i one koje mi volimo. Prava seksualna pozitivnost znači osnaživanje sebe i drugih za istraživanje i prakticiranje seksualnosti bez pritiska društva, bilo da je to pritisak da ne smiješ biti seksualno aktivna ili da moraš. Ne moramo ništa, a možemo sve.

paula brecak lelo kolumna

Piše: Paula Brečak
Web: www.thewolfnomad.com 
Instagram: www.instagram.com/thewolfnomad/ 

Powered by: www.lelo.com
Instagram: https://www.instagram.com/lelo_official/
Facebook: https://www.facebook.com/LELO.Official/

Reproduciranje i objavljivanje sadržaja bez pisane dozvole portala Femina.hr nije dopušteno! Licencirajte naš sadržaj.