Prije pomame za niche parfemima, ljubitelji parfema bili su “ludi” za nečim drugim. Vodim vas natrag u prošlost, u doba kada su dizajnerski parfemi, kako ih danas nazivamo, vladali svijetom. Što se mene tiče, odabir nije bio lak. Kao neko tko je odrastao 80-ih i 90-ih godina prošlog stoljeća, imao sam sreću sve ovo doživjeti, pomirisati, patiti za tim i na kraju imati. Kroz godine, sve svoje teenage parfemske ljubavi sam uspio “uloviti” i kada sam ih sve skupio, skužio sam da ja njih ne koristim, već ih samo imam. Ostali su poveznica s tim vremenom i ništa više.

jean paul gaultier

Kroz priču s drugim zaljubljenicima u parfeme, poslušao sam kolegu Kristijana koji mi je rekao: "sve je to super, ali ako ih ne koristiš neka idu dalje!" Tu sam odlučio da neke pustim da odu svojim putem, a neke sam zadržao. Među tim nekima je naravno Jean Paul Gaultier, kuća koja mi je postala opsesija. Za Le Male znam od prvog dana, tj. od njegovog lansiranja 1995. Miris “da umreš za njega”, a cijena “da umreš od nje”, bar za mene petnaestogodišnjaka u tom trenutku.

Classique era

jpg classique edp

Već tada bio sam lud za vizualima, bocama, kutijama parfema. Limenka je bila sve što mi je trebalo u životu. No "bolest JPG" je uzela maha tek 2007. kada je izašao Fleur du Male. Bijeli torzo, bijela limenka, miris najčudniji koji sam pomirisao do tada.... KRAJ. Jako dugo Fleur du Male je bio moj signature scent. I sada mi je jako drag, ali ga štedim jer je diskontinuiran ( tri boce u zalihi su sasvim OK). No da se vratimo na Le Male, odnosno 2 godine prije njegovog izlaska u 1993. Do tada samo modna haute couture kuća JPG izbacuje svoj prvi ženski parfem. U početku zvao se samo JPG eau de parfum - sada se zove Classique i dolazi u opciji edt i edp.

jpg classique

jpg schiaparelli

Možda niste znali, ali inspiraciju za torzo JPG je posudio od Else Schiaparelli i njenog parfema 'Shocking" iz 1937. Ženska bista s veoma vidljivim oblinama obučena u statement korzet prepoznatljiv za JPG. Sama boca dizajnerova je vizija ženstvenosti i jake žene. Parfem je bio ogroman hit! Seksi ženstvena boca s jedne strane i limena kutija koja skriva sve to. Limenka koja podsjeća na limenke mačije i pseće hrane koje susrećemo u supermarketima nastala je kao izvedenica prvobitne ideje Gaultiera da bude narukvica. Limenka je postala jedno od iconic pakiranja u parfemskom svijetu.

Classique je zarobio mirisna sjećanja samog JPG-a, sjećanja na njegovu glamuroznu baku, steznike, korzete, miris laka za nokte, kamenog pudera - gdje je sve to pomiješao s buketom cvijeća i još mnogo toga...

Sam Gaultier rekao je o Classique parfemu:

"Za oblik bočice sam bio oduševljen konceptom ljudskog tijela, u koji sam želio uklopiti ono čega sam se sjećao, bakinih korzeta. Za pakiranje sam želio prisvojiti svakodnevni predmet, nešto čvrsto i funkcionalno poput limenke i koristiti ga u očitoj suprotnosti s tradicionalno luksuznom bočicom parfema. Tehnički je bilo neizvedivo napraviti korzet bočicu u boji kože ili čak dati limenci oblik korzeta, a zatim sve to upakirati. Kako bi dočarali kontrast vreline tijela i hladnog metala koji ga čuva, izradili smo staklenu bocu u obliku biste koja na sebi ima oslikan korzet u boji kože.” I tako na prvu nespojivo, postaje stvarno. Parfem, tj. boca postaje sadržaj limenke.

jpg duo

jpg duo

Classique dama nakon dvije godine samoće više nije sama, dobiva svoju pratnju! Stiže Le Male, prvi blockbuster maestra parfumera Francisa Kurkdjiana. I od tada, oni su u ljubavi, nerijetko su spajani u reklamama, kako u tiskanim izdanjima, tako i u reklamama za kina i TV. Classique i Le Male, to su srca dva...

Francis Kurkdjian nastavlja svoju suradnju sa JPG na drugim parfemima - Fragile 1999., Gaultier 2 2005., Fleur du male 2007. i Ma Dame 2008. Usporedo osniva svoju kuću Maison Francis Kurkdjian 2001., ali to je neka druga priča...

Ikonični Le Male

jpg le male

Le Male je jedan od najiconic parfema svih vremena u svakom pogledu. Boca, dizajn, jasna poveznica s brendom (mornarske pruge), limenka i naravno miris. S ove točke gledišta, jako u skladu s dekadom u kojoj se pojavio, ali u to doba bio je revolucija. Još malo činjenica: Le Male je opisan kao orijentalni fougere. Kategorija mirisa "fougère" dobila je ime po legendarnom parfemu Fougère Royale iz 1882. godine, koji je razvio francuski parfumer Paul Parquet.

jpg le male

jpg le male

Ovdje je prvi put upotrijebljen atipičan sastav sastojaka - kombinacija lavande, kadulje, bergamota i kumarina. Fougere mirisi su tipični senzualni tonovi svježe pokošene trave (kumarin), šumske mahovine (hrastova mahovina) i lišajevi (grančice), začinsko bilje (kadulja, lavanda) i kožni tonovi, koji su popularni osobito u muškim parfemima, danas isključivo u muškim mirisima.
Kurkdjian je izjavio da je miris bilo “jednostavno” razviti jer je dobio vrlo jasne natuknice od JPG-a, točnije dvije:

1. Čist jasan miris, svjež
2. Jak, senzualan i vrlo sexy

Zvuči lako, zar ne? Olfaktorna definicija parfema je vrlo jasna: čist muškarac friško obrijane brade, osunčane kože.

Za gornju notu, odabrana je lavanda, prerađena i ispolirana. Pokraj klasične lavande, korištena je i bijela lavanda jer mirisom podsjeća na mošus s dodatkom vanilije koja ga pretače u neku vrstu slatkoće koja nositelju daje osjećaj da je umotan u pulover. Zatim cvijet naranče u srcu oslobađa notu u stilu kolonjske vode, dajući mirisu malo ozbiljniji aspekt. Konačno, muževni karakter izbija iz začinske i vrlo animalističke bazne note, laganog akorda kumina i cimeta. Bez lažne skromnosti, bujan i vrlo senzualan, ovaj je miris u konačnici igra na prastare muške konvencije. Štoviše, ima univerzalnu dimenziju, što djelomično objašnjava njegov uspjeh.

jpg duo

E sada Le Male je vrlo bliska interpretacija (neki bi rekli klon/hommage) Cuba Golda koji je objavljen 1979. Slučajno ili?
U jesen 2016. JPG je odlučio da malo osvježi svoje iconic boce i pojavljuju se dva nova mirisa u novim bistama, nove boce za novu eru: Classique Essence de Parfum i njen par, vrlo isklesani novi torzo Le Male Essence de Parfum. Novi pristup parfemu, bogatiji, puniji miris Classique radi Daphné Bugey. Zavodljiv, sladak začinski miris, kao vrhnje za šlag u oblaku jasmina.
S druge strane Le Male Essence radi zvijezda današnjice, parfumer Quentin Bisch. On je razdrmao klasični Le Male i napravio novi začinski, citrusan, drvenasto kožni miris.

Opservacija Gaultier-a : “Silueta se promijenila jer se svijet promijenio. Šira ramena za njega i izraženiji struk. A za nju manje grudi, ali veća stražnjica”.

jpg divine

Obje linije nastavljaju s novim mirisima. Zadnja promjena, tj. novina je novi korzet na novoj bisti parfema Divine 2023. Po meni najbolja boca, a i miris. Neodoljivo podsjeća na JPG korzete koje je radio za Madonnu za Blonde Ambition Tour.

jpg flanker

jpg bijeli

Kuća JPG trenutno ima 159 parfema u bazi Frangratice, a novi su u pripremi. Jedna je od rijetkih kuća koja radi collectors edition boce klasičnog Le Malea i Classique. Božićna izdanja, pride izdanja te svake godine izbace bar po jedan flanker (novi miris sa vrlo jasnim DNK kuće) upakiran u istu bistu, ali s novim ruhom. Što se mene tiče, moja JPG kolekcija je fina, slatka, ali malo off. Kao i sam Le Male... ("off" samo zbog količine koju za života neću potrošiti). Ali jako je volim...

jpg lover

Od 1995. je prošlo dosta vremena pa za kraj ovog malog presjeka JPG-a , moramo izdvojite neke od flankera Ultra Male, Le Male Le Parfum, Le Male Elixir i posljednjeg flankera iz linije Le Male Lover iz 2024.

PS. Jeste li znali da je JPG imao i make up liniju za muškarce s mirisom Le Male? Yep... imam i to!

slobodan velicki

Piše: Slobodan Velicki @velickis

Reproduciranje i objavljivanje sadržaja bez pisane dozvole portala Femina.hr nije dopušteno! Licencirajte naš sadržaj.