U Hrvatskoj su organizatori modnih projekata, očigledno, postali opsjednuti željom da modu (koju, ruku na srce, mnogi smatraju komercijalnom trivijalnošću s natruhama velikih ideja), neprestano sparuju s umjetnošću. Kako je kod nas, nažalost, forma (upakiravanje), najčešće snažnija od sadržaja, to se radi tako da se modni događaj smjesti u – umjetnički prostor. Kada je u trendu bio MSU, onda su se modni eventi odvijali tamo, a sada, kada je u trendu Kličkova Lauba, onda se to odvija u – Laubi. No, je li to dovoljno da modni event prozovemo konceptom koji promišlja dijalog mode i umjetnosti?

chanel kampanja proljeće 2012
      Impozantnu Chanel kampanju za proljeće 2012. snimio je Karl Lagerfeld - tanka je granica između modne i umjetničke fotografije. Dapače, granica je čak nevidljiva

Moda i umjetnost se vole. To svi znamo – mnogi doista veliki svjetski modni fotografi, kreatori, performeri, konceptualci i ini kreativci koji tako zdušno rade velike modne projekte – doista jesu umjetnici. I obrnuto, katkada se umjetnici okušaju u modnom izričaju. S obje strane, dijalog mode i umjetnosti je više ili manje uspješan ovisno o talentu, idejama, promišljanjima pojedinaca i timova koji rade na realizaciji konkretnih ideja… Je li npr. Karl Lagerfeld multitalentirani umjetnik ili inteligentni biznismen s ogromnim smislom za estetiku i odijevanje? Je li Coco Chanel bila umjetnica u jednakoj mjeri kao npr. Frida Kahlo? Kamo smjestiti Johna Gallianoa? Alexandera McQueena? Je li Richard Avedon „samo“ modni fotograf?

Treba li sve te velike genije uopće svrstavati u ladice ili im lijepiti klišeizirane etikete? Jesu li oni, dakle, umjetnici? Primijenjeni umjetnici? Vrhunski majstori zanata?

Jesu li John Galliano i Damien Hirst u istoj „ladici“?

Većina bi rekla da jesu umjetnici, ali nemalo je i onih koji će na modne dizajnere i modne fotografe odmahnuti glavom i reći – ma kakva umjetnost? Primijenjena možda da – sve su to „samo“ vrhunski majstori zanata. Niti je Christian Dior Francis Bacon, niti je John Galliano Damien Hirst, niti je Herb Ritts Henri Cartier-Bresson. To je pitanje koje će zapravo vječito ostati visjeti u zraku jer su pojmovi o kojima se radi tako prokleto rastezljivi.

Na promišljanje o ovoj temi nagnala nas je obavijest za medije kako će se ove godine velika modna manifestacija Cro A Porter, osim u carstvu komercijale – Westgate Shopping Cityju, održavati i u zagrebačkoj Laubi, tako poetično nazvanoj - Kući za ljude i umjetnost. Svakako, u Hrvatskoj su organizatori modnih projekata, očigledno, postali opsjednuti željom da modu, koju, ruku na srce, mnogi smatraju komercijalnom trivijalnošću s natruhama velikih ideja, neprestano sparuju s umjetnošću.

Forma jača od sadržaja

No kako je kod nas, nažalost, forma (čitaj – upakiravanje), najčešće snažnija od sadržaja, to se radi tako da se modni događaj smjesti u – umjetnički prostor. Kada je u trendu bio MSU, onda su se modni eventi odvijali tamo, a sada, kada je u trendu Kličkova Lauba, onda se to odvija u – Laubi. No, je li to dosta da modni event prozovemo konceptom koji promišlja dijalog mode i umjetnosti?

Prije nekoliko sezona poznati domaći modni community Fashion.hr održao je (ako nas pamćenje služi), dva svoja eventa u Muzeju suvremene umjetnosti, prezentirajući čitavo događanje kao „dijalog“ umjetnosti i mode. Ruku na srce i uz dužno poštovanje, bile su to „samo“ modne revije čija je pista bila smještena u (ispred/iza) zagrebačkog MSU-a. Suštinski nije bilo nikakvih pratećih sadržaja koji bi opravdali tendenciozno najavljivanje eventa kao koncepta koji propituje tanku liniju između mode i umjetnosti.

cro a porter duality 2012

Oprezni smo stoga i ponešto sumnjičavi (temeljem, dakle, prethodnih iskustva), što ovogodišnji Cro A Porter, nazvan „Duality“, čini se ponavlja koncept Fashion.hr-a – posvećuje se dijalogu mode i umjetnosti.

„Cro A Porter će ove sezone pokušati razjasniti sveprisutni trend u modi - koji su to odjevni predmeti koji zaslužuju status muzejskog eksponata, a koje kreacije služe komercijalnoj i svakodnevnoj upotrebi, tko su dizajneri, a tko umjetnici i gdje je uopće granica između mode i umjetnosti. Simbioza između mode i umjetnosti uvijek se odvija na dvosmjernom kolosijeku. Modni dizajn zadire u sferu umjetnosti, no i umjetnost često koristi elemente mode te upravo stoga ne iznenađuje suradnja sa Kućom za ljude i umjetnost – LAUBA, koja će najzornije prikazati kako Cro A Porter ove sezone nosi lice umjetnosti.“, stoji u priopćenju za medije koje najavljuje Cro A Porter.

Dekoltei u prvom redu

Doista se uvijek veselimo novim kolekcijama domaćih dizajnerskih imena, s radošću pratimo impozantne karijere mnogih od njih, ali smo oprezni s konceptima koji se, često tendenciozno, „upakiravaju“ u nešto što naprosto nisu – suštinski promišljena, analitička, slojevita, stručna i dobro razrađena događanja koja bi zapravo doista bila odraz onoga što se najavljuje – simbioze mode i umjetnosti.

Ako će Cro A Porter predstavljati tri dana modnih revija sa zvjezdanim dekolteima u prvim redovima, pokojom izložbom (kako bi se zadovoljila etiketa „dijalog mode i umjetnosti“) te ako će se sve svesti na to što Maja Šuput misli o novoj kolekciji Juraja Zigmana, onda nam koncept „dešifriranje tanke linije između umjetnosti i mode“ neće biti suviše uvjerljiv.

Devetnaesti po redu  Cro A Porter održat će se od 21. do 24. ožujka 2012.

19. Cro A Porter duality - kampanja:
Fotografija/ post produkcija: Marko Grubišić
Kreativno vodstvo: Viktor Drago
Šminka: Saša Joković
Frizura: Ruža institut                        
Model: Tatjana Šarić –TaliaModel/Colors 

Reproduciranje i objavljivanje sadržaja bez pisane dozvole portala Femina.hr nije dopušteno! Licencirajte naš sadržaj.