S profesoricom Ninom Režek-Wilson sa zagrebačkog Tekstilno-tehnološkog fakulteta, idejnom začetnicom i osnivačicom Modnog ormara, razgovarali smo o eklatantnim problemima domaće modne scene, o najistaknutijim modnim imenima hrvatskog tekstilnog dizajna te nizu drugih vrućih fashion-tema

nina režek wilson

Profesorica Nina Režek-Wilson svakako je jedna od najkompetentnijih žena za pitanja mode u Hrvatskoj, ali i jedna od najhrabrijih - ona bez uvijanja, autocenzure ili ulizivanja bilo kome, iskreno govori o tome kako stvari u domaćoj modi doista stoje. Uoči šestog po redu Modnog ormara, svakako najosebujnije domaće modne manifestacije, koja svake godine zagrebački mjesec studeni pretvara u mjesec mode, zagrebli smo malo dublje u pitanja domaće modne scene.

Modni ormar ove godine održava se već šesti puta. Kada pogledate tih šest godina unatrag, od trenutka kada je krenula ova specifična modna manifestacija pa do danas - kako, kao insajderica i začetnica, ocjenjujete njegov razvojni put?
- Kada smo pripremali prvi Modni ormar nismo ni sanjali da ćemo doći do šestoga. Projekt koji gradimo - a gradimo ga polagano i svake godine nadograđujemo sa sve većim brojem događanja - ne predstavlja samo dva ili tri dana „mode"; Ormar traje jedan puni mjesec. Moda je ovdje sredstvo kojim se želi predstaviti studij dizajna, a u središtu pažnje su mladi -studenti koji se natječu. Iza tog projekta stoji ekipa izvanrednih ljudi čija ljubav i entuzijazam doprinosi uzlaznom putu Modnog ormara.

Kada razgovaramo o Modnom ormaru, na što ste najponosniji, a što biste još željeli usavršiti?
- Ponosna sam na natjecatelje, naše nekadašnje studente koji su naši gosti, na ekipu MO i kvalitetu svih sadržaja. Želja mi je da barem u pola ličimo našim uzorima Mittel modi Gorizia, završnim revijama St. Martins School i Royal Academy of Arts Antwerpen te da se (ako će biti u budućnosti financijskih sredstava ) otvorimo i za strane natjecatelje.

Kako izgledaju pripreme za jedan takav pozamašan modni događaj?
-
Pripreme za svaki Ormar počinju čim prethodni zatvori svoja vrata. S obzirom da uvijek radim s istom ekipom koja se odlično slaže, taj dio je uvijek prekrasan. Muke koje nas more  su uvijek financijske prirode, osim naših stalnih prijatelja sponzora još nismo naišli na onog pravog koji bi nas pratio u onom djelu koji nas košta. Ali kako se ono kaže - u nadi je spas - pa će i nama jednom potpuno zasjati sunce u liku sponzora koji će nas otkriti i prepoznati da kod nas sve što je uloženo ide za te mlade ljude i projekt jer mi smo neprofitabilni!

Što Modni ormar razlikuje od svih drugih modnih događanja u zemlji?
-
Mi sebe ne smatramo niti najvećima niti isključivo modnima, a kao što sam već prije spomenula - moda je sredstvo koje pokazuje studijski program i rad današnje upisanih i starijih diplomiranih i gdje su oni danas u svojem razvoju. Posebni smo po tome i tu je razlika - to je projekt koji predstavlja isključivo struku u čijem je studiju uvijek prisutan umjetnički dio. Također, žiri koji donosi odluku o pobjedniku sastavljen je od ljudi iz europskih škola mode, eminentnih profesora i dizajnera.

igor galaš
Igor Galaš, najnagrađivaniji domaći modni dizajner u kolovozu ove godine proglašen je u San Fanciscu Svjetskim ambasadorom mode

Od svojih studenata, sigurno ste najponosniji na Igora Galaša, koji je naš najnagrađivaniji dizajner... Što mislite, što ga čini toliko posebnim i obljubljenim u Hrvatskoj i u svijetu?
- Na Igora sam jako ponosna kao i cijeli naš tim. Igor je jedna izrazito talentirana i osebujna ličnost; on živi to što radi. Da, svijet ga je prepoznao puno, puno prije nego Hrvatska (a ja mislim da bi mi mogli takve mlade talente predstavljati vani kao naše otkriće prije nego to urade stranci ), pa sada kada je na sve svoje nagrade dobio i ovo veliko priznanje - proglašen je prije par mjeseci Svjetskim ambasadorom mode na Melange Fashion Show 2011. u San Franciscu - sada mu se divi i Hrvatska!

Kao profesorica na Tekstilno tehnološkom fakultetu u Zagrebu, svakodnevno radite sa studentima, mladim kreativcima na kojima ostaje domaća moda. Recite nam kako oni promišljaju estetiku, odijevanje, umijeće...? Kakva je mlada generacija dizajnera današnjice?
- Većina naših studenata se ne opterećuje vanjskim utjecajima i ima svoje ideje koje mi kao nastavnici cijenimo i podržavamo. Mi im samo pomažemo da se do kraja zaokruže znanjem, a ne utječemo na njihovu kreativnost nametanjem tuđega. To su pravi mladi individualci i u kreativnom i u misaonom smislu.

adela kliškić i nikola barbir
Adela Kliškić i Nikola Barbir pobjednici prošlogodišnjeg Modnog ormara

Koji su najeklatantniji problemi domaće modne produkcije?
-
Tekstilna industrija koja bi proizvodila nije razvijena, zatim nema pravih  buyera nego je prisutna poplava „modnih dizajnera", "stilista" i tzv. teoretičara mode bez prave edukacije. Mediji, nažalost, baš te „znalce" hvale i stavljaju u prvi plan, nazivajući odmah svakoga tko se sjeti baviti modom dizajnerom ili kreatorom, dok pravi dizajneri stoje u sjeni i marljivo rade te su prepoznati i cijenjeni izvan granica naše zemlje. Ja ne kažem da je isključivo važno samo školovanje, pa tako i među školovanim ljudima ima i onih slabije kvalitete, i da sigurno ima osoba koje su prirodno tako talentirane da im ne treba škola, ali to su rijetkosti koje se rađaju rijetko i u jako malom broju.

Što vam najviše smeta na drugim velikim domaćim modnim eventima, a što je njihova pozitivna strana?
- To što su se pretvorili u evente „poznatih", dok su dizajneri i njihove revije u koje je uložen ogroman trud i novac pali u drugi plan. Pozitivno to što se ipak modna scena pokrenula i da se počelo razmišljati o industriji i suradnji s istom.

Postoji li, po vašem mišljenju, istinska i analitična modna kritika u Hrvatskoj?
- Osim par eminentnih i ozbiljnih novinara, istinskih i analitičnih modnih kritičara i znalaca mode nema jer za to zanimanje treba jedno veoma kompleksno znanje i studij. Na TTF-u  upravo sada diplomiraju prvi takvi kadrovi na MA studiju Teorija i kultura mode.

ema krot, lice modnog ormara 2011
Ema Krot, studentica kostimografije i lice ovogodišnjeg Modnog ormara, u kreaciji Sanje Jakupec

Koje domaće dizajnere posebno cijenite?
- Nada Došen, Milena Rogulj, Sanja Jakupec, I-Gle, Tomo Jerčić, Igor Dobranić, Zoran Mrvoš, Teo Perić, Goran Lelas i još mnogi...  A od mladih Igor Galaš i pobjednici 5. Modnog ormara Adela Kliškić i Nikola Barbir te Ana Fucijaš i Marija Koštić.

A koje inozemne?
-
J. Galliano, A. Mcqueen, V. Westwood, Victor & Rolf, Dries Van Noten, A.Marras...

Kako komentirate činjenicu da neke osobe iz javnog života (dobro podebljanog novčanika), konkretno Borna Rajić, izlažu svoje modele uz bok profesionalnim modnim dizajnerima, i, naravno, pokupe najviše medijske prašine? Koliko takve pojave štete modi?
-
Šteta da gospođa Rajić nije uložila novce u nekog mladog i perspektivnog dizajnera koji bi taj posao odradio kako treba, a ona bi dala ime kolekciji. Te pojave jako štete, međutim kod nas su sve češće jer mi se u ovoj zemlji možemo baviti modom i svime vezanim uz nju ako pripadamo klanovima koje nas podupiru i imamo novaca. Imaj onaj dobar izraz „miješanje jabuka i krušaka koje su pri tom i malo natrule."

Cijenjeni modni stručnjaci svake godine sjede u žiriju Modnog ormara. Kakvi su njihovi komentari u razgovorima s vama? Kako komentiraju naše nadolazeće modne nade?
- Mi smo im pozitivno otkriće jer nisu znali puno o nama, bolje rečeno bili smo egzotika i vesele se svaki puta dolasku u Zagreb.

Reproduciranje i objavljivanje sadržaja bez pisane dozvole portala Femina.hr nije dopušteno! Licencirajte naš sadržaj.