Usprkos činjenici da na svim razinama imamo tako mnogo talentiranih i uspješnih ljudi, u Hrvatskoj su u posljednje vrijeme počeli vidljivo isplivavati samo „plagijati". Toliko očiti i iritantni, da nažalost, zasjenjuju mnogo toga originalnoga. Novi imidž Franke Batelić čista je kopija Rihannine estetike, Severinin novi single zvuči baš kao onaj Edwarda Maye i Vike Jiguline od prije par godina, a nebrojene modne kampanje su nam već odavno totalne kopije stranih. Znamo li išta uzbudljivo, svježe i cool smisliti sami?
Madonna se godinama furala na Marilynku. Tajči je 90-e s „Hajde da ludujemo" pomela svu konkurenciju na Eurosongu, frizirana i našminkana baš kao Marilyn. U suvremenom showbusinessu tolike su žene svojim stilom i imidžem prizvale u sjećanje neponovljivu i najslavniju plavušu u povijesti - Marilyn Monroe. Neke više, neke manje uspješno. Bila je tu riječ o snazi inspiracije koju je nosio nezaboravan Marilynkin pin-up imidž - imidž koji se pretvorio u inkarnaciju ženstvenosti i senzualnosti same, klišeizirani, ali obljubljeni prototip ranjive, ali fatalne i neodoljivo seksi plavuše. No, Madonna i Tajči nisu bile kopije Marilyn, one su se (tj. njihovi stilisti) samo vješto, na momente i duhovito te komercijalno uspješno poigravale ikonskim lookom pokojne filmske dive.
Želim, želim, želim... biti kao teta Rihanna
Što se, međutim, događa kada se (očito nevješti) hrvatski stilisti i menadžeri počinju „igrati" lookom živuće glazbene dive Rihanne i doslovno prekopiraju njezin imidž na domaću pjevačicu u usponu Franku Batelić? (Nadamo se da Franka to nije sama smislila, jer ako jest - netko stariji i iskusniji, trebao joj je reći da to baš i nije najbolja ideja). Događa se jeftini, neinventivni i iritantni „plagijat" osobnosti i izgleda, koji svjedoči posvemašnjoj copy-paste koncepciji naše estrade na kojoj se očito razmišlja na ovakav način - Rihanna je jeb... uspješna, slavna i bogata pa što ne bismo Franku pretvorili u Rihannu, dali joj da pjeva na engleskom i plasirali je na strano tržište?! Ne možemo fulati! I eto, dobili smo malu hrvatsku Rihannicu s vatreno-crvenom kosicom i bijelom haljinicom, koja pleše u nekoj kamenoj vrleti, baš jednako onako kao i „originalna" Rihanna u svome spotu. Šteta, jer Franka Batelić je prekrasna, talentirana, mlada i uspješna djevojka pa je naprosto mogla ostati Franka, a ne postati „kopija Rihanne".
Gore: Rihanna u spotu "Only Girl In The World"; dolje: Franka Batelić u novom spotu "On Fire"
U glazbene dionice Frankinog novog singlea „On Fire" ne ulazimo (to je stvar glazbenog ukusa), ali vizualno analizirajući Franku i njen novi spot, dođe nam žao što je ova prekrasna mlada cura tako očigledno klonirana u Rihannu.
Gdje prestaje inspiracija, a počinje krađa?
Da ne ispadne da je veleslavna gospođa s početka teksta, Madonna, nevina u svojim stilskim poigravanjima. Samuel Bourdin, sin slavnog fotografa Guya Bourdina, tužio je Madonnu za spot „Hollywood" u kojem je kraljica popa „plagirala kompletnu umjetničku estetiku njegova oca" (citat iz tužbe). Madonna se branila da su Bourdinove fotografije samo poslužile kao inspiracija jer ona iznimno cijeni i dobro poznaje njegov rad. Na veliku sreću „Zaklade Guy Bourdin", američki sud nije „popušio" argumente pjevačice i Madonna je 2003. skupo platila pretvaranje Bourdinovh fotografija u pokretne slike u svom videu.
Madonna je 2003. skupo platila svoje "poigravanje" estetikom slavnog pokojnog fotografa Guya Bourdina u svom spotu "Hollywood". Branila se kako je u njegovim fotkama samo pronašla inspiraciju, ali američki sud nije imao razumijevanja za takve argumente. Presudio je u korist "Zaklade Bourdin" i Samuela Bourdina, sina pokojnog umjetnika, koji ju je tužio
Franku Batelić vjerojatno nitko neće tužiti jer je u svjetskim glazbenim razmjerima potpuno nevažna. Baš kao i Frankina ekipa, tako je prošle godine i Fashion.hr preširoko shvatio pojmove „inspiracija" i „hommage" pa je njihova vizualna kampanja za Dove Fashion.hr proljeće-ljeto 2011. bila čisti copy-paste stare Givenchyjeve kampanje za jesen-zimu 2009/2010. Madonna je velika pa je jako skupo platila svoju pogrešku. Franka i Fashion.hr su u svjetskim razmjerima zrnce pijeska pa nitko izvan granica Hrvatske nije i vjerojatno niti neće primijetit njihovo široko poimanje pojma „inspiracija".
Lijevo: originalna Givenchyjeva kampanja jesen-zima 2009/2010; desno: Fashion.hr-ova verzija Givenchyjeve kampanje za Dove Fashion.hr proljeće-ljeto 2011
Nažalost, u hrvatskoj modi ima još niz primjera takvog rastezljivog shvaćanja „hommagea" pa smo tako u proljeće ove godine svjedočili novoj kampanji domaćeg modnog dvojca Boudoir, nazvanoj „Queen od Hearts". Ne znamo jesu li Boudoirke čule za rad slavnog nizozemskog fotografa Erwina Olafa, ali nekako pretpostavljamo da jesu jer estetika njihove kampanje neodoljivo podsjeća na ciklus Olafovih fotografija „Royal Blood". Nježna bjelina ženske kože i romantičnih haljina razbijena je krvavim „mesarenjem"... I dok je Erwin Olaf poznat po svojim surovim horor detaljima koji iskaču iz besprijekorne čistoće fotografije, Boudoirke su nas prilično iznenadile svinjskim srcem pored haljinica od tila. Jer to inače radi samo Olaf. Prije njih.
Jesu li se dame iz hrvatskog modnog dvojca Boudoir u svojoj kampanji za proljeće-ljeto 2011. (desno) "poigrale" estetikom slavnog nizozemskog fotografa Erwina Olafa (lijevo)?
Da je Severinin novi single „Brad Pitt" samo malo drugačije aranžirana i remixirana verzija slavnog hita Edwarda Maye i Vike Jiguline „Stereo Love" iz 2009. to već vrapci na grani pjevaju... Naravno, nitko nije kriv dok mu se krivnja ne dokaže pa tako ni mi nismo sud koji će presuditi Severini u ovom slučaju, ali kada poslušate te dvije pjesme, stvari su itekako jasne. Na optužbe da se radi o plagijatu Severina je nekolicini medija izjavila da je riječ o tome kako pjesme nisu slične „melodijski, nego produkcijski". WTF?
„Kopiranje" kao hommage, istraživanje, ironiziranje, samoironiziranje...
Mnogi slavni umjetnici kroz svoj rad kao potku provlače estetiku drugih. U likovnosti to najviše dolazi do izražaja. Elementi tuđe umjetnosti u vlastitim djelima nerijetko su u službi eksperimentiranja, istraživanja, odavanja počasti i hommagea „duhovnim" mentorima, ironiziranja, samoironiziranja... Međutim, u tim slučajevima individualna umjetnička koncepcija i originalnost ostaju netaknute, a razlog posezanja za tuđim djelom nije podvaljivanje tuđeg pod svoje (pa ako prođe prođe), već propitivanje vlastitoga kroz dijalog s tuđim.
Za ovogodišnji je venecijanski Biennale slavni belgijski multidisciplinarni umjetnik Jan Fabre napravio niz mramornih skulptura objedinjenih u ciklus nazvan „Pietas". Ciklus je hommage kiparskom radu velikoga Michelangela, a njegova je slavna Pietà, Bogorodica s mrtvim kristom, poslužila Fabru kao središnji moment skulpturalne instalacije. Kao i Michelangelova Pietà, tako je i Fabreova izrađena od najboljeg mramora iz toskanske Carrare. Fabreova skulptura kao cjelina slijedi slavni predložak (izdaleka se doimlju gotovo jednake), ali je koncepcija i poruka cijele instalacije sasvim drugačija. Marijino lice Fabre je zamijenio mrtvačkom glavom, a mrtvog Krista vlastitim tijelom. Marija, dakle, u svome krilu drži u odijelo odjevenog i bosonogog umjetnika koji u svojoj ispruženoj desnoj ruci pak drži ljudski mozak. Po njegovu tijelu gmižu kukci, a na obraz mu je sletio leptir. Nećemo ulaziti u složene poruke koje Fabre odašilje svojom grandioznom referencom na Michelangelovo najpoznatije djelo, ali se nadamo da smo ovim primjerom jasno razgraničili pojam hommagea i pojam kopiranja tuđega.
Istinski umjetnički dijalog: hommage Jana Fabrea velikom Michelangelu
Znamo da ekipa Franke Batelić ili Fashion.hr-a nije Jan Fabre (teško nam pada uopće ih i stavljati u istu rečenicu s Fabreom) pa ne zna gdje prestaje dijalog s tuđim izražavanjem, a počinje plagiranje; ali na kraju krajeva, njihova javna djelatnost najviše je antipatična zato jer vrijeđa zdrav razum publike i još je k tome smrtno dosadna. Jer uzbudljivost stvaranja je u nastanku novoga, zar ne?!
tirzah
@02.08.2011. 09:25 1Očito da da. Ponekad imam osjećaj da je sve postalo: copy - paste.
beba
@02.08.2011. 10:13 0Da, ovi koji plagiraju, očito nas drže za "budale" i totalno ne informirane?!!!!! E, pa VARAJU SE!!!!! Nažalost, u našoj zemlji ORIGINAL je RIJETKOST... ŠTETA, jer imamo talentiranih osoba...
mackica
@02.08.2011. 10:28 0Ne. Iako, lako je naći i ovakve primjere. A što se marketinga tiče, on je odddavna postao sam sebi smisao, pa je jednako tako i meni postalo - na osobnom nivou - nevažno, radi li se o plagijatu, ili ne.
Jasnica Turk
@02.08.2011. 11:07 1teško je danas biti originalan... Kada pogledate oko sebe, što još niste vidjeli, čuli ili mirisali? Skoro sve. Sada su to samo nijanse...
Minimojka
@02.08.2011. 11:20 1Odličan članak, sve je rečeno. Jučer sam baš gledala ovaj spot od male Franke i komentirala kako je glupo da su je pretvorili u Rihannu, a mala je sama za sebe preslatka i talentirana... Ne slažem se sa Smart Dizajn, mislim da je ljudska kreativnost i originalnost bezgranična i da uvijek ima onih koji nas iznenade nečim sasvim novim.
Antonia
@02.08.2011. 11:21 1Da, sve je puno plagijata. Tužno.
kejt
@02.08.2011. 11:24 1Ja se tim kopijama uopce ne cudim,ili te "zvijezde" bas zele biti kopija ili njihovi frizeri, stilisti nemaju ideja. Bit ce prvo ovo drugo (moje misljenje).Podjimo od sebe i mi smo "zvijezde" (ali ne poznate medijima, barem ne ja), ali za svoj novac zelim imati frizuru. Tako sam rekla jednoj frizerki, sisaj me, zelim promjenu, racunajuci zna svoj posao. Ipred sebe ima osobu (mene) pravilne crte lica i sumu na glavi, znaci ima materijala. A sta je ona napravila osisala me ko posljednju kozu, da sam placuci dosla doma. Promjenila sam puno salona. Rijetke su friz. dobre za mene. Ako idem cesto jos nekako, ali ako "kasnim" uzas. U zimi sam odlucila kopirat friz od Ane Vilenice. Bob frizura je bila, ali ni slicno ono sto sam joj dala smjernicu tj. kopiju. Zelim reci tko nema inspiracije, onda neka kopira, barem nekima i kopije dobro stoje.
Nena
@02.08.2011. 12:00 1Plagijat je nešto provjereno i tako naše zvijezde bez puno truda zarađuju jer sve se vrti oko komercijale. Nažalost to rade i jako talentirane zvijezde.Ima ljudi koji imaju ogromne potencijale ali ostaju u sjeni,neshvaćeni i "čudaci" koje nema tko pogurati.Mislim da svaki čovjek ima u sebi dozu kretivnosti ali nema ambicija ili prilike u životu da to i pokaže.Slažem se i s @kejt da nekome dobro stoje i kopije.Da,ali to ipak ne bi trebale raditi javne osobe,od njih očekujemo originalnost,pa zato postoji scena,konkurencija a originalnosti nikada neće pofaliti.Pa pogledajte ovog mladost Stjepana (ne mogu se sjetiti prezimena)što svira violončelo.Genijalac,život mu je dao priliku i on pokazuje svoj talent,možda se nekima sviđa a nekima ne,ali on je svoj.
mackica
@02.08.2011. 12:14 0Slažem se s @Nenom. Isto je i Josipom Lisac i mnogim mladim dizajnerima ...
Minimojka
@02.08.2011. 12:33 2Ma sve je to ok, cure, kaj vi velite, ali koliko ja znam plagijat je kršenje autorskih prava i kažnjiv je. Zato mi je dobar ovaj primjer s Madonnom jer pokazuje da na Zapadu ipak postoji red i plagijatori čak i kad su slavni i utjecajni ne prolaze nekažnjeno. :)
glamurlover
@02.08.2011. 14:22 1Meni još vide ide na živce njihovo uporno negiranje da ne kopiraju kad je to očito i vrapcima na grani. Zadnji primjer s malom Frankom je očit. Ne znam zašto joj je to trebalo. Slažem se s Minimojkom. Joj, umalo sam zaboravila reći da je tekst odličan.
Stela16
@02.08.2011. 16:25 0meni se baš sviđa nova pjesma od franke, i mislim da joj baš ljepo stoji crvena boja kose, istina, naši znaju ponekad kopirati druge, jer nemaju vlastitu inspiraciju, a šta ćeš...:P
Ronja
@02.08.2011. 16:45 1strašno...
alice99
@03.08.2011. 09:06 1loše kopije...
KKAATT
@03.08.2011. 16:06 1svkina pjesma em je plagijat, em je ovaj put i ne prikriveni pravi pravcati narodnjak
RedSonja
@04.08.2011. 22:55 1a šta ćeš eto takve se uvik probiju u prve redove.
mackica
@05.08.2011. 09:17 1Madonna je uvijek Madonna, Carica , prva i jedina. Zvijezde imaju svjetsku slavu.
Plagijati bili, ne bili. Ne može jedna xy zamijeniti jednu zvijezdu plagijatom, nikako. Franka iz primjera sretna je ako potraje par godina i pokrije životne troškove.
Lostie
@05.08.2011. 14:59 1Prejadno, posebice ova Franka... a što više reć...tužno...
Nikolina
@05.08.2011. 18:21 3Članak je super. Mislim da danas ljudima kronično nedostaje mašte. Sve što vidimo u novinama, internetu, TV-u, to sve može poslužiti kao inspiracija. No slažem se s komentatorima koji su rekli da bi "slavne" osobe trebale uložiti malo više truda. Pa i naš bi Modni Mačak mogao odlično upasti u članak jer on pjevačice koje "stilizira" zapravo pokušava napraviti kopijama stranih pjevačica... I ako već netko je inspiriran nekim aktualno slavnim pjevačem ili glumcem, pa neka kaže da je njim/njom inspiriran, ne bi da nećemo primijetiti.
Ovaj Fabreov hommage Michelangelu jako mi se sviđa i zanimljivo je razmišljati o poanti Pietà, Bogorodice s mrtvim kristom. A super mi je kad me neki umjetnik potakne na razmišljanje.
Nikolina
@05.08.2011. 18:27 1I da odgovorim na pitanje iz naslova članka: da, mislim da bismo znali smisliti nešto novo, cool, uzbudljivo sami, ali nedostaje hrabrosti, entuzijazma vjerojatno i materijalne podloge. Inercija, lijenost te često igranje na sigurno i provjereno možda u nekim poljima ima smisla, ali na području umjetnosti ipak bi trebalo malo originalnije.
petra
@08.08.2011. 20:00 1ljudi vise nemaju maste i misle da se ne moze vise nista novo izmisliti.i cesto uzimaju inspiraciju kao izgovor za svoja djela koja su zapravo kopija drugog....stvarno umire nasa kreativna scena
ch
@09.08.2011. 04:14 1Ne kopiraju samo Hrvati, pa i Lady Gaga kopira!
Lukrecija_b
@09.08.2011. 08:44 1svaka čast za članak.Sve točno napisano,nema se što za dodati...
marimar
@09.08.2011. 22:57 2nažalost, meni se čini da su ljudi izgubili neku svoju individualnost... pokušavaju biti netko drugi, uzimaju potpuno iste komade odjeće i stavljaju ih na sebe isto kao i neke "zvijezde", danas nije kul ako slučajno nemaš torbu ko Carrie i ako ju ne iskombiniraš s cipelama kakve ona nosi i uz to se ne upakiraš u istu haljinu kakvu ona ima... nije kul ako nemaš istu frizuru ko Rihanna... naravno, ovi primjeri samo su dio onoga što se događa oko nas... iskreno, meni dođe zlo svaki put kad se zateknem u kafiću i puste mi "Dečka sa Balkana"... možda sam to samo ja, pa me užasno iritira ta pjesma i smatram da nije ni do koljena originalu... žalosno je da nam se pokušavaju prodati kopije... vrijeme je da se počne razmišljati svojom glavom, a ne samo kopirati tuđe... tužno... a moglo bi se bolje, zaista vjerujem da bi se moglo
Famke
@17.08.2011. 10:29 1Izvrstan text! Plagiranje svega i svačega je očito postalo dio naše svakodnevice, ne samo u Hrvatskoj nego i globalno. Da, to totalno vrijeđa zdrav razum i inteligenciju ljudi!
Nikolina
@17.08.2011. 17:49 2A baš sam danas pročitala kako se Franka ograđuje "da joj Rihanna nije uzor i da joj usporedba s njom ne predstavlja kompliment te da ne zna u kojoj bi se situaciji trebala naći DA NEKOGA KOPIRA ILI NA NEKOGA PODSJEĆA".
Najdraže mi je kad krene faza poricanja...Mislim da je to još veća uvreda - vidimo da joj je svjetski poznata zvijezda poslužila kao, u najboljem slučaju rečeno - INSPIRACIJA (mada spot govori više od riječi), a ona nas uvjerava NE, NIKAKO, KAKO NAM TO MOŽE PASTI NA PAMET.
Pametnom dosta.
Famke
@18.08.2011. 09:32 1Meni je palo na pamet kako danas popularna kultura, mediji, reklame etc. potiču da budemo svoji, budemo drukčiji, da razvijamo vlastitu osobnost i različitost, kao, ono, Be yourself, Be different, Because I'm worth it i slično. Ali, zapravo, sve se svodi na to da se stvaraju klonovi, da svi budemo slični jedni drugima, da budemo isti kao netko drugi.. Mislim da je u srži svega, kao i obično, samo novac i zarada. A i, naravno, puno je lakše biti nečija kopija i ići linijom manjeg otpora kao naše nazovi 'zvjezde', nego razviti svoj jedinstven stil i način izričaja.
Nikolina
@20.08.2011. 14:23 1Lijepo si to napisala Caithleen. Ja sam primijetila i na svojoj koži da individualci stvarno teže prolaze u životu. Slažem se da npr. na poslu treba biti timski radnik, ali to ne znači da moraš biti nečiji copy-paste. Da ne govorim o umjetnosti gdje bi individualnost i originalnost trebala biti jedna od najbitnijih stvari.
sonis
@26.08.2011. 19:25 0MOLIM LIJEPO, MOŽE NEKI TEKST O ORIGINALIMA? HVALA
mackica
@27.08.2011. 13:07 1Draga sonis, ima i blogova o originalima. Ali to ili jesi, ili nisi, to je stvar osobnog izbora. Meni je jedan nadređeni rekao da sam ja pravi timski radnik ... kako molim, a bila sam protiv svega, stalno sam željela uvoditi nove modele poslovanja (???!) ... Uglavnom, ljudi često ne vole razmišljati, ni za sebe ni za druge. Tada su šablone dobre jer su svima poznate. Problem nastaje kad ih se prepozna, pa onda smatramo da smo izigrani. A zapravo nismo, jer u našoj je naravi tražiti rutinu kojoj ćemo se lakše prilagoditi. Stoga, slažem se naravno sa Caithleeninim komentarom, štoviše i ja se isto trudim, no zapravo i zbir anomalija daje normalu. Zar ne??
sonis
@27.08.2011. 17:42 1NE BIH VOLJELA ,,STVARATI '' NEŠTO U ČEMU NE POSTOJI ,,MOMENT SVARANJA'' .
Zebra_točkava
@27.08.2011. 22:20 1Plagijata uvijek ima i uvijek će ih bit, ali za one koje temelje svoju karijeru na čistom plagiranju nema velikog uspjeha. Svejedno uza takvo mišljenje ne mogu shavatiti ovaj naš princip...snima se modna kampanja i naši apsolutno kopiraju stranu kampanju. Ma hajde malo preuzet neke elemente, nego ovako...totalno bez veze. I što je najbolje, nije prillagođeno našem mentalitetu ni našem poimanju ljepote jer da je tako, onda bi naše manekenkice redom bile 90-60-90, iznad 175cm...isl. A i na kraju krajeva govorimo o umjetnosti (u svim primjerima u članku) i tu nema mjesta za plagiranje... Komercijalizam, komercijalizam....
fractals
@29.08.2011. 11:19 1Nitko ne želi uložiti malo truda i nešto kreativno smisliti sam .. tužno ali istinito
čevapčićka
@11.09.2011. 17:20 1Nažalost, nažalost...svi misle da se slava i popularnost krije u nečem već viđenom....nitko ne zna biti inovativan.
ivaiva
@08.10.2011. 15:27 1O ovome stvarno nisam nikada razmišljala previše. Odličan članak, pohvale.
adea
@25.10.2011. 22:06 0katastrofa. samo copy-paste. nikakva originalnost niti kreativnost.
Mimistik
@15.12.2011. 21:51 0kopija kopije