Ima tih reklama koje su takve da mokre kose iskačem iz kade, zalijem pola kupaonice i poskliznem se na pločice samo da pod cijenu života stisnem "SkipAd" jer ... Čovječeeee, pa ne možeš mi u 21. stoljeću snimiti reklamu o sretnoj i nasmijanoj Hrvatici koja svom sretnom i nasmijanom dečku/suprugu/NAVIJAČU pere veš i navijačke majice kako bi na stadionu blistao od bjeline kao prvi netaknuti snijeg u prosincu

Zora Bjelousov
Zora Bjelousov

Od sumraka do zore i natrag

Da nema Facebooka i reklama koje se puštaju između mjuze koju si izaberem na YouTubeu, ne bih imala pojma da je nogometna sezona. Nemam ništa protiv nogometa, navijača i nogometnog ponosa, sve dok je to jako daleko od mene. Svakome njegovo. Netko voli nogomet, pivo i šahovnicama okićene aute, ja volim koncerte, umjetnost, filmove, parfeme i mračnu poeziju... Ima nas svakakvih pod ovim nebom.

Između Depeche Modea i Nicka Cavea, koje si lijepo pustim dok se tuširam, dok radim, dok pišem... YouTube mi servira svašta – od Ćirinih kobasica, preko vrhunskih staklenih čaša, do tampona... I to je oke. I YouTube mora zarađivati i isplaćivati plaće. Kao i Femina. Ali, ali, ali... Ima tih reklama koje su takve da mokre kose iskačem iz kade, zalijem pola kupaonice i poskliznem se na pločice samo da pod cijenu života stisnem "SkipAd" jer ... Čovječeeee, pa ne možeš mi u 21. stoljeću snimiti reklamu o sretnoj i nasmijanoj Hrvatici koja svom sretnom i nasmijanom dečku/suprugu/NAVIJAČU pere veš i navijačke majice kako bi na stadionu blistao od bjeline kao prvi netaknuti snijeg u prosincu.

Jeste čitali knjigu "Metastaze"? Čekajte... Ajmo radije – jeste li gledali film "Metastaze"? Onaj film u kojem Bitorajac nije tako simpatičan kao na reklami za pivo? Jeste možda gledali film "Ti mene nosiš" Ivone Juka? Ili možda "Huligane" Lexija Alexandera? U kojem Charlie Hunnam nije tako seksi i simpatičan kao inače jer igra agresivnog nadrogiranog navijačkog primitivca? Ma, zapravo, ni sama ne znam zašto nabrajam sve te filmove... Pa jeste li pobogu ikada bili na tekmi? Ne znam koji navijač ima tako blistavo čistu majicu kao iz megairitantne nove reklame Saponije – u kojem vesela žena svom veselom navijaču pere rublje.

saponia reklama

Meni je drago što Saponia ima moćne deterdžente koji skidaju pivo, znoj, krv, suze, kečap, senf i majonezu, ali mi nije drago da se simbolična poruka ovako velike hrvatske firme svodi na - "Iza svakog hrvatskog navijača stoji jedna žena" – to je slogan reklame. Ma Saponio draga, i svi vi koji volite reći da žena stoji "iza" muškarca (jer kao volite istaknuti njenu važnost - da mu je ona "potpora" u svemu i da drži "tri kantuna kuće"), okanite se tih srednjovjekovnih fora - ona pere da on čist izađe iz kuće. Ona pegla da on uredan izađe iz kuće. Ona kuha da on sit izađe iz kuće. Ona čisti da se on vrati u čistu i urednu kuću. Ona je njemu potpora, logistika, mali kućni robot u službi njegovih potreba. A onda ga i zadovolji, naravno, da zaspe sa slatkim smiješkom na usnama.

Ja ne volim stajati iza svog partnera. Volim stajati pokraj. Ako me shvaćate. Mjesto mi je uz njega ako ga volim. Ili bez njega ako ga nemam. Ne živim u bilo čijoj službi, niti ću ikada živjeti. Ljubav i zdravi partnerski odnos ne podrazumijevaju služenje. Nemam ništa protiv pranja i sušenja rublja. Radim to već godinama – za sebe, svog partnera... No uloga pralje me ne određuje. Kao niti uloga kuharice, čistačice, spremačice... U civiliziranom modernom kućanstvu, u kojem se dvoje ljudi voli i poštuje, podjela posla normalna je stvar. Zar se opet moramo vraćati na klišeizirane reklame u kojem ona "pere", a on s pivom u ruci navija s ekipom (muškom, dakako). Zar nismo to već "prerasli". I da, nema vam ovo veze s feminizmom, to ima veze samopoštovanjem, s ravnopravnim partnerskim odnosom. Svaka će od nas svom mužu, sinu, ocu, bratu... oprati veš... Ali će ga oprati i sebi, svojoj kćeri, baki, mami, sestri... Kome treba.

Suptilne poruke poput ove u kojima se ženu smiješta "na njezino mjesto" u kućanstvu – ne na onu koja je proaktivna, koja izlazi, radi, privređuje, zarađuje, zabavlja se pa i navija..., već na onu koja stoji "iza" i "u službi" onoga koji sve to radi, baca nas na desetke godina unatrag.

No kad malo bolje razmislim, vjerojatno je to samo krivi potez lošeg marketinškog tima koji zapravo uopće nije niti kapacitiran da ovako daleko promišlja stvari. Najlakše je prodavati ustaljene klišeje i živjeti po ustaljenim ulogama, a doista ne vidim što bi bilo loše u tome da je ovaj zgodni mladi par – skupa prao, sušio i onda skupa navijao?! Ah, da, nogomet je muška stvar, a pranje ženska... Bilo koji drugačiji scenarij je u najmanju ruku – subverzivan.

Reproduciranje i objavljivanje sadržaja bez pisane dozvole portala Femina.hr nije dopušteno! Licencirajte naš sadržaj.