Ako ste pasionirani ljubitelj vrhunske modne fotografije, onda Novu godinu svakako započnite u Berlinu. Prava se poslastica krije u C/O-u, berlinskom Centru za suvremenu fotografiju - do 9. siječnja otvorena je fascinantna retrospektiva Petera Lindbergha „Na ulici", koja objedinjuje neke od njegovih najpoznatijih fotografija - Kate Moss, Christy Turlington, Linda Evangelista i Milla Jovovich samo su neki od modela

kate moss, copyright peter lindbergh

Možda je paradoksalno (a možda i ne), da je Peter Lindbergh, kao majstor pročišćene, klasične i jednostavne crno bijele fotografije, koji svoje modele smješta u tvorničke hale i na ulicu te ih snima bez previše šminke i s jednostavnim frizurama, postao apsolutni simbol glamura i visoke mode. Lindbergh je jedan od najvećih modnih fotografa, čovjek koji je dijelom zaslužan za rađanje fenomena supermodela 90-ih te miljenik mnogih modnih urednica (radi za Vogue, Harper's Bazaar...)

Slike iz djetinjstva

Nijemac po krvi i Poljak po rođenju, Lindbergh je rođen u „nezgodnim" vremenima, pred kraj Drugog svjetskog rata, 1944., još k tome na granici Njemačke i Poljske (u Lissi), gdje su se, kako je zapisao, miješale slike idilične prirode s jedne strane rijeke i teška industrija, s druge. Odrastao je u Duisburgu, gradu koji je tijekom rata bio potpuno razrušen u zračnim napadima britanskih snaga. Sve te slike i sjećanja iz djetinjstva, pogotovo na sumorni i razrušeni poslijeratni Duisburg te kontrast prirode i industrijskih postrojenja, i danas se osjećaju na njegovim fotografijama. Čak i kada fotografira Kate Moss ili Millu Jovovich, one na njegovim crno bijelim fotografijama više izgledaju kao ratne žrtve ili tvorničke radnice, a manje kao supermodeli - one su tužne i stvarne žene, postavljene u surovi okoliš samotnih i zapuštenih gradskih četvrti ili velikih hladnih tvorničkih hala.

copyright peter lindbergh

Tvornice, ulice i glamur

Stoga, njegova je velika berlinska retrospektiva, nazvana "Na ulici", neobičan spoj modne fotografije i socijalno-povijesnog momenta. Lindbergh je jedan od rijetkih high fashion fotografa koji svoju inspiraciju crpi iz gradske ulične svakodnevice i surovosti života, a manje iz artificijelnog i bajkovitog svijeta visoke mode. Lindberghova retrospektiva postavljena je u berlinskom Centru za suvremenu fotografiju C/O, bivšu zgradu pošte, koja se svojim interijerom pokazala kao idealan prostor za njegove fotografije. Industrijske hale, razrušene, stare tvornice, zapušteni kolodvori - to je scenografija u koju Lindbergh smješta slavne manekenke.

copyright peter lindbergh
Na izložbi je prikazana i jedna od Lindberghovih najpoznatijih fotografija, snimljena za modni brand Comme des Garçons 1988. godine. Slavne manekenke Linda Evanglista, Michaela Berko i Kristen Owen pozirale su mu u zlosutnom i apokaliptičnom postrojenju stare tvornice Mousson u Nancyju, u uniformama koju je dizajnirala velika Rei Kawakubo

Najveće ljubavi - Berlin i žene

Lindberghova je berlinska retrospektiva koncepcijski podijeljena u dva dijela - jedna cjelina je posvećena Berlinu, gradu u kojem je živio kao student, dok je pohađao Likovnu akademiju, i gradu u kojem je započeo svoju karijeru kao fotograf reklama. Berlin se pomalo pretvorio u njegov lajt motiv na mnogim fotografijama, ali i jedna od najvažnijih tema njegovog cjelokupnog opusa. Još jedan veliki umjetnik i zaljubljenik u Berlin, slavni filmski redatelj Wim Wenders, na sličan je način, kroz svoje filmove, pretvorio Berlin u „glavni lik". Nije stoga čudno što je Wenders iskreni štovatelj Lindberghova djela i obratno.

copyright peter lindbergh
Era supermodela započela je slavnom Lindberghovom naslovnicom britanskog Voguea 1990.

Drugi dio izložbe objedinjuje Lindberghove modne fotografije i prikazuje ga kao fotografa koji je velikim dijelom zaslužan za „kreiranje" fenomena supermodela početkom 90-ih. Prije svega, treba istaknuti njegovu slavnu siječanjsku naslovnicu britanskog Voguea iz 1990. - snimio je Lindu Evangelistu, Christy Turlington, Naomi Campbell, Cindy Crawford i Tatjanu Patitz na ulici u jednostavnoj odjeći i bez previše šminke. Bio je to trenutak u kojem je Lindbergh otvorio sasvim novu eru ljepote.

Reproduciranje i objavljivanje sadržaja bez pisane dozvole portala Femina.hr nije dopušteno! Licencirajte naš sadržaj.