Svakog trećeg četvrtka u studenome, minutu iza ponoći, začuje se isti uzvik diljem svijeta od Pariza do New Yorka: Le Beaujolais Nouveau est arrivé! - Stigao je mladi Beaujolais!

Jerko Žunić
Jerko Žunić

Kairosov kutak finih vina

Tada se bučno otvara na stotine tisuća boca Beaujolais Nouveau-a, mladog vina, jednog od vjerojatno najpopularnijih i najpoznatijih francuskih vina kojem se svake godine priređuje vesela i slikovita dobrodošlica.

Treća rijeka koja teče kroz Lyon

Kako se dogodilo da je mlado vino doživjelo takav procvat na vinskoj karti svijeta? Sve je stvar duha i lepršavosti, avanturizma i poletnosti od kojih je Beaujolais satkan. Priča kreće krajem 19. stoljeća u istoimenoj francuskoj vinskoj regiji - vinari bi natovarili kočije mladim vinom, koje tek što je završilo fermentaciju, i krenuli put obližnjeg Lyona. 

Usprkos mladosti, vino je zbog svoje voćnosti i pitkosti vrlo brzo steklo popularnost među lokalnim pukom. Dočekivali su ga uz uzvik koji je i danas dio njegove tradicije kušanja i ispijanja: „Le Beaujolais Nouveau est arrivé!", a ubrzo su skovali i duhovitu doskočicu kako je Beaujolais treća rijeka koja teče kroz Lyon.

beaujolais nouveauDuboeuf, kralj Beaujolaisa

Do njegova širenja izvan regije dolazi tek krajem drugog svjetskog rata kada njegova popularnost pronalazi put do pariških bistroa, a potom i van granica Francuske. Krajem pedesetih godina prošlog stoljeća, uzbuđenje oko dolaska mladog vina je počelo rasti, pa se i zakonski odredila njegova proizvodnja, odnosno početak konzumacije. No, pravu slavu mu je priuštio tek trgovac i proizvođač vina Georges Duboeuf, kralj Beaujolaisa, iz čijeg podruma najbolji Beaujolais i danas izlazi, koji je vješto iskoristio potencijal lokalnog običaja te ga adekvatnim promocijama i marketingom prometnuo u svjetski običaj. 

Kada je Amerikancima 1982. uspješno predstavio Beaujolais Nouveau, te prve boce prevezao Concorde-om ne bi li se što brže dohvatio taj trenutak iza ponoći, uspjeh je bio zagarantiran. A kad nešto prodre u američku popularno-komercijalnu kulturu, svjetski uspjeh je zagarantiran. To se dogodilo i s Beaujolais-om. Ubrzo je i datum puštanja u opticaj zamijenjen trećim četvrtkom u studenome. A četvrtak nije odabran nasumce, nekakvim pukim slučajem. Namjera je da slavlje, veselice i festivali potraju cijeli vikend.

Naravno, financijska logika ovakve odluke nije zanemariva. Nekoć je minutu iza ponoći započinjala utrka za što bržom isporukom vina, transportirao se svim mogućim prometnim sredstvima. To slatko iščekivanje, utrka s vremenom, priči oko Beujaloisa Noveaua davalo je dodatnu popularnost i atraktivnost. Danas se zapečaćeni sanduci dostavljaju na vrijeme, pa ga obzirom na vremenske zone prvi otvaraju u Novom Zelandu, a posljednji u Kaliforniji.

10 tjedana od grozda do čaše

Sorta grožđa koja se upotrebljava za Beaujolais je crna sorta gamay. Čim se grožđe pobere (berba počinje u kolovozu), započinje odbrojavanje. Svega deset tjedana prolazi od grozda do čaše. Beaujolais Nouveau je vino tankog i slabog tijela, vrlo voćno i sočno, pitko s niskim alkoholom. Svoju pitkost duguje tzv. jagodnom vrenju, pomoću kojega čuva svježinu i voćnu kvalitetu vina, bez izlučivanja gorkog tanina iz kožice. Poslužite ga rashlađenog na 13°C jer ćete tako najbolje uživati u njegovoj nebrojeno puta otpjevanoj lepršavosti i avanturizmu. Poslužite ga uz različite vrste sira i uz razne suhe zalogajčiće.

beaujolais nouveau, transport

Pravi izbor za veselo druženje

Vrsni poznavatelji vina ponekad mu zamjeraju preveliku komercijaliziranost i obezvrjeđivanje standardnog Beaujolaisa. Ali, na neki način, moć Beaujolaisa upravo i leži u njegovoj jednostavnosti i nepretencioznosti. On nema klasifikaciju klasičnog vina, niti će ga ikad imati. Nije za filozofsko uživanje i pomno degustiranje. Nije ni za velike priče, već je vino za bučna slavlja i druženja kad, zbog njegove pitkosti, više ne brojite čaše.

Ljepota vina nije samo u aromama, mirisima, okusima, taninima, tijelu i strukturi, već u svemu onome što ide uz to i čega nam uvijek fali. A to su običaji, vjerovanja, druženja, razgovori, lijepe riječi... I zato, ne morate biti vinski znalac, ne morate razbijati glavu što servirati uz ovo mlado vino i s kime ga podijeliti. Dovoljno je samo malo dobre volje i veselo društvo i sve će ostalo poteći samo od sebe.

Reproduciranje i objavljivanje sadržaja bez pisane dozvole portala Femina.hr nije dopušteno! Licencirajte naš sadržaj.